Brugte biler, Nyheder

VW Golf V – Finalist i Årets Brugtbil 2013

VW Golf V – Finalist i Årets Brugtbil 2013

VW Golf V, årgang 2008
Priser: 120.000 kr. – 240.000 kr.

VW Golf er Danskernes favoritbil – kun udfordret af VW Up. (up! – jeg ved det godt, men gider ikke spille efter den slags gøgl)
Der er jo en grund til at det hedder Golf-klassen. Der er en grund til at VW Golf aldrig bliver revolutioneret, men bare udvikler sig stille og roligt. Golf er bilverdenens svar på en Iphone (iPhone!) – den er lidt dyr i forhold til specifikationer, men den er godt bygget, der er prestige ved den og man kan godt få råd til den, hvis man vil.
Golf V som vi her har fat i er i 2008 på vej til at blive afløst af Golf VI (6), der især brillerer ved en lækker kabine. Fornemmelse af kabinekvalitet tog et kæmpespring i Golf IV fra 1998 – den var langt lækrere end konkurrenterne, men softlakken faldt desværre af håndtag efter nogle år, så fornemmelsen for kvalitet var kun en fornemmelse.

Desværre er kabinen i Golf V ikke rigtig lækker på samme måde – plasticen kan endda finde på at knirke.
Men det ser man lidt gennem fingre med for Golf V er velkørende – den kører meget bedre end Golf IV, men jeg vil påstå at styretøjet er bedre i V frem for VI, der har elektrisk servo.
Golf V er dermed et velkørende bud på Årets Bil 2013.
Motormæssigt er der mange muligheder – Wikipedia siger 21, men langt fra alle har været i Danmark.
Her er også mulighed for DSG-gearkasse og Golf V GTI er fantastisk, selvom R32 med 250 hk’s V6-motor lyder himmelsk.
På dieselsiden er 2,0 TDI lækrest at køre med, men 1,9 TDI er mere pålidelig.
VW Golf kender alle. De fleste ejere er tilfredse, og gensalgsværdien er god.

Stærke sider
Stærkeste brand i klassen
Velkørende
God rustbeskyttelse
Svage sider
Pladsen er ikke prangende
DSG-gearkassen og 2.0 TDI kan byde på dyre reparationer
Kedelig

Det skal du passe på
1,4 TSI kan ødelægge sin knastkæde – det starter med en raslen.
Tændspoler på TFSI og R32-motorerne kan stå af
1,4 TSI med 160 hk har både turbo og kompressor – de kører lækkert men det er dyre dele.
DSG-gearkasen skal have skiftet olie for hver 60.000 km – og det er vigtigt. Mechatronic på DSG kan også bryde ned før tid. I det hele taget er DSG en dyr, men lækker, komponent.
2.0 TDI er ikke så solid som 1,9 TDI – dyser, topstykke, oliepumpe mm kan gå i stykker

 

Se brugte VW Golf V på BilBasen.dk

 

Finalisterne i Årets Brugtbil 2013 er:

Honda Civic, årgang 2009

Skoda Fabia, årgang 2008

Skoda Octavia, årgang 2008

Suzuki Swift, årgang 2008

Toyota Avensis, årgang 2007

VW Golf V, årgang 2008

 

VW Golf er blandt de seks finalister i Årets Brugtbil 2013

VW Golf er blandt de seks finalister i Årets Brugtbil 2013

Tags: , ,

Ingen kommentarer


Skriv kommentar