Biltest

Test: Logan MCV er en fabelagtig Dacia

Test: Logan MCV er en fabelagtig Dacia

Fire hjul. Et rat. En motor. Et par spejle og en håndfuld siddepladser. Det er sådan cirka det, man får, hvis man køber Danmarks billigste stationcar, Dacia Logan MCV. Back to basic så at sige. Til gengæld kan du nøjes med at slippe 109.990,- for en bil med masser plads og imponerende lavt brændstofforbrug.

Ja. Det er absolut en bil, der er nem at hade. Og man kan med god grund argumentere for, at Dacia Logan MCV er en forfærdelig bil, hvis præmissen er, at en ny bil skal byde på revolutionerende teknik, vidunderlig komfort og knivskarpt design. Det ser man ikke skyggen af hos den lokale Dacia-forhandler.

Bagenden er bestemt ikke køn. Men den åbner op til et enormt bagagerum.

Bagenden er bestemt ikke køn. Men den åbner op til et enormt bagagerum på 573 liter.

Men hvis man forsøger at pege fingre af det kiksede design, de billige materialer i kabinen og det lave komfortniveau, så har man fuldstændig misforstået Dacia-konceptet.

For Dacia er ikke en revolutionerende køremaskine, som skal konkurrere med europæiske prestigemærker. Dacia er et helt nyt input til det etablerede bilmarked, hvor man endelig kan vælge overflødige detaljer fra og i stedet nøjes med at betale for det, man i bund og grund har behov for, hvis man gerne vil tørskoet og billigt fra A til B med hele familien.

Du kan herunder læse mere om testen af Dacia Logan MCV:

Der er meget plads - og meget plastik.

Der er meget plads – og rigtig meget hård plastik.

Hvordan er kabinen?
Der er som udgangspunkt sparet de helt rigtige steder. Læder er naturligvis overflødigt, så det er der ikke noget af. Til gengæld er der masser af benhård plastik på alle overflader. Elektroniske sidespejle er heller ikke en nødvendighed, så de indstilles på gammeldags manér med en pind igennem døren. Lydisolering er heller ikke afgørende, så der er en del kabinestøj ved højere hastigheder. Og hvem har brug for multijusterbare sæder? Det er der måske nogle, der har, men det er naturligvis også sparet væk. Generelt er det tydeligt at se, at Dacia er en billig bil, men jeg mener, at det kun er i forhold til de manglende indstillinger af førerpositionen, at det er gået for vidt for de spareivrige rumænere. Det vil jeg uddybe i næste afsnit:

Spejlet indstilles på gammeldags vis med en pind igennem døren.

Spejlet indstilles på gammeldags vis med en pind igennem døren.

Hvordan er komforten?
Testmodellen er en veludstyret model med touch-skærm, som vi kender den fra Renault. Der er elruder, og der er ratbetjening af fartpilot. Kopholdere mangler der heller ikke. Generelt er Dacia Logan MCV en ganske behagelig at bil at køre i. Som jeg nævnte tidligere er der dog ikke mulighed for at justere førersædets højde, støtte eller hældning. Sædet og ryggen kan justeres frem og tilbage. Det er det. Med mindre du vælger højeste udstyrsniveau. Så kan du også få lov til at hæve og sænke sædet.

Noget der til gengæld ikke kan justeres frem og tilbage er rattet. Det betyder, at hvis man som mig har relativt lange ben, så sædet skal køres langt tilbage, bliver der langt frem til rattet, som jo ikke kan justeres ud mod føreren. For nogle vil det ikke være et problem, da bilen bare passer til dem, som den er. Men har man som mig en lettere deform krop, kan lange ture let blive anstrengende, fordi rat og sæde har så få justeringsmuligheder. Det skal man være opmærksom på, hvis man skal pendle langt i bilen – eller forventer at tage på kør-selv-ferie. Og det kan en halv times prøvetur hos forhandleren ikke nødvendigvis afsløre. Forsøg at låne en bil en hel dag, før du beslutter dig for at købe en Dacia.

Hvilke motorer findes der i Dacia Logan MCV?
Der kan vælges mellem fire forskellige motorer i Logan. To med benzin og to med diesel. Benzin-versionerne går op mod 20 km/l ved blandet kørsel og i diesel-modellen kan du på landevejen få den helt op på 28,6 km/l. Det er imponerende lavt brændstofforbrug i Danmarks billigste stationcar, hvilket betyder, at du dels kommer ufatteligt billigt fra A til B – eller K for den sags skyld. Og samtidig kan du slippe med en meget lav ejerafgift. Mere om det under økonomi-afsnittet.

Du kan se mere om specifikationerne på de forskellige motorer på Dacias hjemmeside: www.dacia.dk.

Instrumenteringen er meget gammeldags - men det virker, som det skal.

Instrumenteringen er meget gammeldags – men det virker, som det skal.

Hvilke udstyrsniveauer er der?
Vælger du den billigste verison til 109.990, må du ikke forvente mere en absolut nødvendigt. Sideruderne hæves og sænkes manuelt – både for og bag. Fælgene er af godt gammeldags stål. Der er naturligvis ISOFIX til børnesæderne, der er et par airbags, og så er der  servostyring. Til gengæld må du undvære noget så moderne som elruder, fjernbetjent centrallås, sædevarme, aircondition, udendørs termometer og tågeforlygter – med mindre du stiger i udstyrsniveau.

Hvad koster den at køre i?
Med op til 28,6 km/l ved landevejskørsel er dieselmotoren et meget vigtigt element i de samlede udgifter. Og min test af bilen viste, at de mere end 25 km/l ved blandet kørsel ikke blot er et teoretisk tal, men at det rent faktisk er muligt at nå op på ved økonomisk kørsel. Her får man altså langt mere motor, end man betaler for.

Ejerafgiften ligger på 2.040,- om året, og Dacia Logan MCV er således en af de mest økonomiske dieselbiler på markedet i sin klasse.

Vælger du den billigste version, må du forvente, at afskrivningen er lidt over gennemsnittet på markedet, så den efter fire år og 80.000 kilometer lyder på ca. 65.000 kr., mens dieselversionen formodentlig holder prisen en anelse bedre.

Hvordan er den at køre i?
Jeg kan virkelig godt lide at køre i Dacia Logan MCV. Den billige teknik og de “forældede” løsninger giver en nostalgisk køreoplevelse, som for første gang i lang tid giver den mekaniske feedback, som jeg mindes i min mors nu afdøde Audi 80. Der er overraskende god speederrespons. Og der er god gammeldags servostyring, som betyder, at man faktisk kan fornemme, hvordan dækkene opfører sig på asfalten. Det er simpelthen en fornøjelse at slippe for den elastiske føling, som man oplever i mange moderne biler med elektronisk styrtøj. Gearingen er ekstremt høj! Hvor mange moderne biler let triller rundt i femte gear ved 50 km/t, så finder Dacia Logan MCV sig ikke i at komme over 3. gear, før man har rundet de 70 km/t. Det er meget atypisk, men det er med til at sikre lave omdrejninger på landevejen, hvilket er en fornøjelse. Ved bykørsel mangler jeg dog et gear, da det føles forkert at køre rundt med 50-60 km/t i 3. gear. Men det er sikkert en vanesag.

Mine niecer testede bagsædet på turen. Her er pladsen altafgørende.

Mine niecer testede bagsædet på turen. Her er pladsen altafgørende.

Hvad med sikkerheden?
Søsterbilen Dacia Sandero blev testet af Euro NCAP i 2013, hvor den måtte nøjes med fire ud af fem stjerner. Et af de kritiske punkter er nakkestøtten, som ikke kan indstilles  frem og tilbage, men kun op og ned. Personligt kunne jeg se, at hvis jeg blev påkørt bagfra, ville mit hovede ryge meget langt tilbage, så det skal man være opmærksom på. Du kan læse hele resultatet af NCAP-testen her.

Hvilke konkurrenter har Dacia Logan MCV?
Det siger næsten sig selv. Der er ikke nogen modeller på bilmarkedet, der er reelle konkurrenter til Dacia Logan MCV. Den er i en klasse for sig – i den meget lave ende af skalaen vel at mærke. Alternativet for personer, der overvejer en stor bil i denne prisklasse er derfor brugte modeller som en ældre Renault Megane, Volvo V50 eller VW Golf V. Men her får du sjældent 3 års garanti – og heller ikke det lave brændstofforbrug.

Konklusion
Selvom den aldrig bliver en dynamisk køreoplevelse. Selvom du sidder anstrengt på de lange ture, med mindre bilen er bygget til din krop. Og selvom lyden, når man lukker dørene, er frygtindgydende klaprende. Så gør Dacia Logan MCV lige nøjagtig det, den er lavet til. Prisen og det praktiske aspekt gør bilen fantastisk for enlige eller unge forældre, som har brug for plads til børnestolene på bagsædet og barnevognen i bagagerummet, og hvor alternativet til en Dacia er en Christiania-cykel.

For at vende tilbage til min indledning vil jeg sige, at ser man på Dacia Logan MCV som en ny bil på markedet, der skal leve op til moderne standarder – og gerne endnu mere – så bliver man slemt skuffet. Du får næppe en mere utidsvarende og skrabet bil end en Dacia på det danske bilmarked. Og i forhold til de kriterier har jeg testet en bil som kandiderer til den dårligste karakter på skalaen. 1. stjerne.

Men jeg vælger at bedømme Dacia Logan MCV ud fra det, den er. En Dacia. Og det er der ikke nogen, der gør det lige så godt som Logan. En særdeles effektiv motor med lavt brændstofforbrug. Et stort bagagerum. Masser af plads. Og godt nok er der talrige mangler, men det er lige netop disse velprioriterede mangler, der gør, at Logan MCV er Danmarks billigste stationcar. Det er et ufatteligt vellykket projekt, og jeg synes, det er skønt, at vi har fået et mærke som Dacia på det danske bilmarked. Det belønner jeg med intet mindre end topkarakter.

Antal stjerner:
★★★★★★
6 ud af 6 stjerner

 

Dacia Logan MCV

Tags: , , ,

29 Kommentarer

  1. Rolf Steger siger:

    Dejligt med en ærlig anmeldelse

    • kristian christiansen siger:

      Jeg har den med 0,9 motoren og er meget tilfreds og har også højde juster førersæde.

    • Torben Hartmann siger:

      Hej.
      Jeg har lige bestilt den mest udstyr i diesel og tilkøbt, læderrat+gearknop, el ruder i bag, aft. træk og pava behandling og bagagerumsbakke. Totalpris lev. å gaden 146.500,-
      Så husk at få rabat det er næsten 20.000 i rabat.

  2. Robert siger:

    Fin og reel anmeldelse. Har netop købt mig sådan en og er glad og tilfreds og må erklære mig enig med anmelderen bortset fra, at jeg faktisk synes, den er pæn. Det gør de fleste, som ser den sjovt nok også. At den ligger lidt i sin egen liga er en god måde at anskue det på.. Det er lidt som at vælge at ligge i telt bare fordi det er hyggeligt. Og alligevel behøver man altså ikke at få ned på udstyr som aircondition, fartpilot, navigation eller radio/cd med bluetooth og usb. – stadig til en ualmindelig lav pris.

  3. Bjørn Rauhut siger:

    Det er rigtig nok: for lidt penge får du lidt bil. Jeg ville dog klart foretrække en 3år gammel f.eks. VW Golf variant TDI. Ny biler har mere garanti: ja, men de første flere år burde der ikke være noget med en Golf. Salgsværdien: Prøv at sælge en 5 år gammel Dacia: umuligt. Generellt: Kvalitet betyder ikke bare at bilen skal i værkstedet på et tidspunkt… men også støvniveauet, affjedring, bedre materialer – og sidst, men ikke mindst dine naboer som undrer sig og din finanssituation 😉

    • Michael siger:

      ” men de første flere år burde der ikke være noget med en Golf.”

      det er da en sandhed med modifikationer

      På vores kontoret er der
      7 VW (3 Golf, 2 Passat, 2 Touran)
      5 Franske
      5 Italienske/Fiat
      2 Andre tyske

      Samtlige VW har været på værksted 2 eller flere gange i år med nedbrud og den ældste er 4år gammel.

      Ingen af de andre har været på værksted for nedbrud.

    • Jørgen Martinsen siger:

      Det med din finansielle situation er noget fis det kan du jo være lige glad med.

      • Peter siger:

        finansielle situation, ja jeg har lige bestilt en får den ca 1/6-15 naboen har sikkert et stort billån på sin fine dyre bil, ja jeg betaler den kontant når jeg henter den og skal ikke låne en krone selv om jeg har bestilt den dyreste diesel og bedste udstyrs model og herudover tilkøbt næsten alt extra udstyr og bilen er stadig billig.

    • Poul Jepsen siger:

      for slet ikke at nævne at VW ruster ganske godt, selv i nye biler finder man begyndende rust

  4. Thomas siger:

    Har netop også bestilt en dacia logan 0.9 får den i næste uge og vil også sige jeg syntes også det er en pæn bil og under min prøvetur blev jeg faktisk positivt overrasket da jeg havde forventet det værste og jeg faldt pladskk for den dog valgte jeg laureate modellen så glæder mig til torsdag i næste uge når jeg får min nye dacia ;O)

  5. Thomas siger:

    så fik jeg min dacia logan og har i hvert fald ikke fortrudt mit køb og det kan faktisk lade sig gøre at få den op over de 20 km på 1 liter benzin :O)
    har ligget og kørt de første 100 km i dag og kan kun anbefale andre der vil have en billig og stor familiebil der har en god benzin økonomi
    så glæder mig til at komme ud i det danske sommerland i min dacia logan 0.9
    god sommer

  6. Thorben Vejle siger:

    Den 1/7-2014 fik jeg min Dacia Logan MCV 1,5 dci og har ikke fortrudt
    havde før en Suzuki ignis der var heller ikke noget i vejen med den. Men denne her er en fornøjelse at køre langture i grøn ejer afgift er den samme for de to Daciaen kører dobbelt så langt på literen og diesel er ca1,50 kr. billigere.

  7. martin siger:

    God anmeldelse
    Det er åbentbart blevet vedtaget at bilen er grim blandt motorjournalister – jeg synes faktisk den har et pænt og nøgternt design – kun linjerne ved skærmkasserne er lidt påtagede ellers synes jeg klart den overtrumfer mange andre miniblier som er komplet overdesignede (ford fiesta, renault clio, peugeot 208 for blot at nævne få af mange) – det samme synes jeg gælder interiøret som jo bare er reelt og enkelt. Ligeledes er det blevet kotyme at skælde samlekvaliteten ud(for det gør alle de andre jo!) Bilen er jo samlet på en højteknologisk fabrik og hvis den ikke er lavet ordentlig ja så falder Dacias/Renaults regnskab da sammen i garantireparationer – jeg har ikke prøvekørt den man har dog prøvesiddet den hos en forhandler og spaltebredde ved samlinger og dørenes lyd ved lukning synes jeg absolut ikke kunne kaldes hverken dårlig eller blikagtig. Hovedsagen er nok at de fleste danskere er bange for at blive stemplet som “fattigrøv” eller med dårlig “stil” eller outsider for at synes om noget der blot er et helt igennem ærligt industriprodukt – blottet for tomme livstilsløfter fra salgskontoret

  8. martin siger:

    God anmeldelse!
    Det er åbentbart blevet vedtaget at bilen er grim blandt motorjournalister – jeg synes faktisk den har et pænt og nøgternt design – kun linjerne ved skærmkasserne er lidt påtagede ellers synes jeg klart den overtrumfer mange andre miniblier som er komplet overdesignede (ford fiesta, renault clio, peugeot 208 for blot at nævne få af mange) – det samme synes jeg gælder interiøret som jo bare er reelt og enkelt. Ligeledes er det blevet kotyme at skælde samlekvaliteten ud(for det gør alle de andre jo!) Bilen er jo samlet på en højteknologisk fabrik og hvis den ikke er lavet ordentlig ja så falder Dacias/Renaults regnskab da sammen i garantireparationer – jeg har ikke prøvekørt den man har dog prøvesiddet den hos en forhandler og spaltebredde ved samlinger og dørenes lyd ved lukning synes jeg absolut ikke kunne kaldes hverken dårlig eller blikagtig. Hovedsagen er nok at de fleste danskere er bange for at blive stemplet som “fattigrøv” eller med dårlig “stil” eller outsider for at synes om noget der blot er et helt igennem ærligt industriprodukt – blottet for tomme livstilsløfter fra salgskontoret

  9. Lise-Lotte Bergstrand siger:

    Hvem laver den og hvilket land kommet den fra?
    Mvh Lise-Lotte

  10. johnny henriksen siger:

    Vi har en Lodgy og den ER grim. Det synes jeg ikke Loganen er på nogen måde. Det er to superpraktiske biler, der er billige og man skal ikke lade sig skræmme af det lave udstyrsniveau. Det er absolut overkommeligt at betale for lidt ekstraudstyr, så der kommer lidt komfort oveni, motoren (diesel) er i særklasse og bruger ikke meget brændstof. Vi har haft vores i knapt to år uden nogen mislyde overhovedet, kørt 60000 km og stadig – selv med diverse tilkøb – sparet over 100000 i forhold til næstbilligste 7 personers. Dacia kan anbefales og den kan denne sobre artikel også..

  11. Thomas Klein Hansen siger:

    Så skal min Dacia Logan 0.9 laurete til sit 20000 km service imorgen
    er snart et år siden jeg fik den og fortryder under ingen omstændigheder mit køb og ville vælge Dacia igen hvis det skulle være så kan varmt anbefale andre at prøve en Dacia

  12. Thomas Frederiksen siger:

    Hej. Jeg er også den lykkelige ejer af en logan 0.9. Nogen der kender service intervaller på sådan en fætter? Den er 1 år nu, og har kørt 7000 km.
    Mvh

  13. søren kjær siger:

    Nu har jeg kørt ca 35000km i min logan med 1,5 dieselmaskinen. Jeg synes det er lidt sjovt at motorjounalister taler om billigt plastic. Hrmmmm hvad ville man forvente? For mit eget vedkommende er jeg nok ikke så vandt til at køre Mercedes, BMW, Audi osv osv, at jeg har en fornemmelse af hvordan plastic’en er i de biler. Jeg mener faktisk ikke at jeg har for vane at mærke på materialerne i de biler jeg kører i.
    Under alle omstændigheder, så har min Logan levet fuldt op til mine forventninger, og med en blød højrefod opnår jeg sagtens en brændstoføkonomi som er absolut tilfredsstillende.
    Jeg kan sagtens se logan’en eller lodgy’en som familiekontainer. Det er trods alt de færreste børnefamilier der har råd til at fravælge plads til fordel for luksusudstyr

  14. Søren Larsen siger:

    Jeg skal kigge på en her en af dagene.
    Men det lyder som om folk er godt tilfreds med købet så det bliver nok til et køb.

    Takker for god anmeldelse og de gode kommentarer som har hjulpet mig lidt på vej.

  15. John schlunssen siger:

    Hej jeg skal købe ny bil snart og har kikket på en Logan,men har hørt at man ikke kan holde bilen varm om vinteren,er der nogen der har erfaring med det. Mit kørselsbehov er ca 18.000 km pr år.Kunne godt tænke mig en 1,5 diesel jeg kører 10x 11 km 4x20km 2x70km og ca 15 korte ture på under 4 km om ugen,ved godt at det ikke er helt optimalt,men hjælper det hvis man sætter en forvarmer i bilen? . Mvh john

    • Stefan siger:

      Vi ejer en Dacia Lodgy 1,6 benzin med 85 hk. Den har i skrivende stund rundet 57000 km, og vi har været på langtur i Frankrig og Nordspanien pakket med 2 voksne+4 børn. Den opfylder alle basale behov for transport og holder det den lover. vi har et forbrug der ikke overstiger euronormen og kan med blød speederfod runde 18-19 km. Jeg er 192 cm. og kan (næsten) sidde behageligt (der mangler lidt benplads) ved førersædet. der er god plads på 2. sæderække og jeg kan også sidde ok på 3. række, dog ikke på lange ture. Det eneste vi kan sætte fingeren på er en knirkelyd fra førersædet og noget der lyder som skurrende plastik når det er ujævnt.Vi købte den som lagervare og sparede ca. 19000. Vi fik faktisk en ny bil med god plads til 7 personer udstyret med metallak, a/c, comfortpakke, lysautomatik og gummimåtter på gaden til 151000. Det er en god pris sammenlignet med alternativerne der ikke fåes til under 250000…
      Iøvrigt har vi kun fået smurt indvendige dørhåndtag udover service. Vi skal dog have kigget på de lyde som blev beskrevet ovenfor.
      Køb en Dacia hvis du vil have det væsentlige i en bil til billige penge!

Skriv kommentar