Biltest

Premiere: Stationcar med plads til det meste

Premiere: Stationcar med plads til det meste

Frisk design, god plads og masser af kræfter. Det er nogle af ingredienserne i den nye Chevrolet Cruze Stationcar.

“Den her bil kunne jeg faktisk godt se mig selv køre i til daglig” sagde min kæreste, da hun havde tilbragt de første kilometer i bilen. Personligt var jeg ikke blæst bagover af begejstring, men den kommentar fik mig alligevel til at tænke. For jo, jeg kunne da sagtens se adskillige positive ting ved Chevrolets nye Cruze Stationcar, men jeg havde da ikke et sekund overvejet den som en mulig afløser til den gamle Citroën C5 hjemme i garagen (ikke at den ikke kunne trænge til at blive skiftet ud…). Men det kunne min kæreste altså godt. Og hvis du på noget tidspunkt skulle have glemt det, så er det altså ikke helt underordnet hvad kæresten synes! Så det kommer uundgåeligt til at spille ind på denne anmeldelse.

 

Testbil: Chevrolet Cruze Stationcar 2,0 ECO LT diesel

Interiør: Der er ikke meget nyt under solen, når man sætter sig til rette i førersædet. Og det gør ikke noget, for interiøret er egentlig ganske udemærket. Der er en ‘rød tråd’ igennem kabinen, da mønsteret fra sæderne går igen på dør-beklædningen og overfladerne omkring instrumentbrættet. Kvalitetsmæssigt er Chevrolet ikke på omgangshøjde med sine tyske konkurrenter, men det simple design er til at have med at gøre, og instrumenteringen fungerer ganske instinktivt. Man finder sig hurtigt til rette i en Chevrolet.

Eksteriør: Chevrolet kører den ydre designstil videre fra de supplerende modeller, men fronten har fået nyt design – hvilket i salgsmaterialet bliver betegnet som ‘et stilrent sporty look’. Det er selvfølgelig en smagssag, men jeg kan faktisk godt se nogle tråde tilbage til det gamle amerikanske Chevy-look, som giver bilen en rå charme.

Komfort: Som sagt finder man sig hurtigt til rette i bilen. Rattet kan justeres, så det passer til din position og der er god støtte i sæderne. Her må jeg dog sige – og det kan naturligvis skyldes min mere eller mindre deforme krop – men ryglænet fik mig til at føle mig pukkelrygget som Quasimodo, fordi der er indsat én eller anden form for pude mellem skulderbladene. Det blev en anelse generende i længden, men helt generelt befandt jeg mig godt bag rattet.

Motor: Chevrolet Cruze Stationcar fåes med tre forskellige motorer. Testbilen var udstyret med en 2-liters dieselmotor med hele 163 heste, hvilket bestemt er nok til en moderne familiebil. Men hvis dit behov passer bedre til en benzinmotor, så kan du vælge mellem en 1,6 eller en 1,8 liters benzinmotor.

Udstyr: Generelt er udstyrsniveauet ganske højt. Nuvel, det er ikke en multimedieoplevelse af de helt store, men fartpilot, baksensor, kørecomputer (incl. visuelt vellykket gearskifteindikator), USB og ratbetjening af radio og bluetooth er alt sammen en del af LT-udstyrsniveauet, som er det næsthøjeste udstyrsniveau. Du kan vælge mellem fire udstyrsniveauer; LA, LS, LT og LTZ. I det billigste udstyrsniveau får du eksempelvis ikke indfarvede dørhåndtag, aircondition eller sædevarme, mens du i LTZ-niveauet får automatisk klimaanlæg, regnsensor og bakkamera. Du kan få et overblik over udstyrsniveauerne her.

Pris: 324.995,-
(Billigste model med 1,6 liters benzinmotor koster 199.900,-.
Dyreste model med 2,0 dieselmotor og automatgear koster 349,995).

Økonomi:
Bykørsel – 16,1 km/l
Landevejskørsel – 24,4 km/l
Blandet kørsel – 20,8 km/l

Årlig ejerafgift – 3520,- (incl. udligningsafgift)

Køreegenskaber: Med mere over 1,6 millioner testkilometer bag sig er Cruze – ifølge Chevrolet – deres mest gennemtestede bil. Og det synes jeg faktisk godt, man kan mærke. Igen vil jeg lige understrege, at man som regel får, hvad man betaler for, og det gælder nok også her. For det er ikke den ultimative køreoplevelse, man finder i en Cruze Stationcar, men den ligger ganske udemærket i svingene, den er overraskende stabil og komfortabel ved høje motorvejshastigheder, og generelt lever bilen fuldt ud op til de krav, man kan have til en moderne familiebil.

Sikkerhed: I Chevrolet Cruze Stationcar finder du blandt andet seks airbags i bilen, bremseassistering og elektronisk stabilitetskontrol (ESP) – sikkerhedsfeatures, der også findes i firedørs-versionen af Cruze, og som har fået fem stjerner i Euro NCAP.

På gaden: Nu

Positivt: Fair pris, masser af power og funktionelt design uden så mange dikkedarer.
Negativt: For lidt benplads på bagsædet, ikke optimal udnyttelse af de mange hestekræfter og sandsynligvis relativt stort værditab i løbet af de første år.

Konklusion:
I løbet af testperioden voksede den kære Chevrolet Cruze Stationcar på mig – og ikke mindst på min kæreste. Vi udnyttede blandt andet muligheden til at få hentet en ny opvaskemaskine, som ubesværet gled ind i bagagerummet, efter at vi havde fået lagt sæderne ned. Har man så brug for mere plads? Måske, men jeg var imponeret.
Min største anke er faktisk, at motoren virker forældet. Den udnytter i hvert fald ikke de 163 heste optimalt, for man skal op omkring 1700 omdrejninger, før bilen begynder at flytte sig.  Og når det heftige skub så er overstået ved omkring 2700 omdrejninger, så forsvinder kraften igen. Det betyder, at man konstant skal ligge og skifte gear ved bykørsel, hvis man vil udnytte de mange heste optimalt. Det vil dog ikke være et problem, hvis man vælger en Cruze med automatgear, hvilket nok må være at anbefale. Alt i alt en rigtig behagelig bil med fin plads, funktionelt design og en ganske rimelig pris.

Stjerner:
★★★★★★
Fire ud af seks

Chevrolet_Cruze-9092

Chevrolet_Cruze-9105 Chevrolet_Cruze-9084 Chevrolet_Cruze-9102 Chevrolet_Cruze-9095 Chevrolet_Cruze-9100 Chevrolet_Cruze-9074 Chevrolet_Cruze-9071 Chevrolet_Cruze-9079 Chevrolet_Cruze-9081 Chevrolet_Cruze-9086 Chevrolet_Cruze-9087

foto

Jeg udnyttede lejligheden til at få hentet en ny opvaskemaskine – den gled og ubesværet ind i bagagerummet på bilen.

 

foto-1

foto-2

Bluetooth-tilslutning er efterhånden en mulighed i langt de fleste nye biler – men jeg glæder mig stadig over det, hver gang jeg sætter mig ind i en ny bil. Det er skønt at kunne tale håndfrit eller lytte til sin yndlingsmusik – trådløst vel at mærke.

Tags: , ,

Ingen kommentarer


Skriv kommentar