Løst og fast, Teknik

Tag nu ansvar, Ford – og PSA

Tag nu ansvar, Ford – og PSA

I tv-programmet Kontant på DR blev PSA’s 1,6 dieselmotor. Den findes hos Citroën, Peugeot, Suzuki, Mazda, Volvo og Ford udsat for massiv kritik. 93.000 danskere kører rundt med den motor, og ifølge programmet risikerer turboladeren at stå af for tidligt med en regning på ca. 20.000 kr. til følge.

Ford blev ramt hårdest i programmet, men problemet gælder alle 1,6 HDI, TDCI, D og så videre. Ford har siden udsendt en pressemeddelelse, hvor de forsøger at nedtone problemet, da de i 2012 kun leverede turbolader til under en halv procent af deres flåde med den motor. Men det er for letkøbt – de fleste turboladere sælges nemlig ikke gennem Ford, men andre grossister. Så det kan være en dråbe i havet. Der er stensikkert problemer med denne motor – jeg har fået det bekræftet ved alle de frie mekanikere jeg har talt med – De laver rigtigt gode penge på denne motor.

 

Det største problem med  motoren er, at bundkarret ikke tømmes helt for olie, under et almindeligt olieskift. 0,4 liter bliver stående, og det er 0,4 liter i bunden af motoren, hvor der er allermest slam. Dette tilslammede olie biler i motoren og blandes op med den friske olie, og så har vi balladen med tilstoppede filtre i olietilførslen til turboen og tilkoksede olierør. Hvis ejeren tilmed har et dårligt køremønster med mange koldstarter, så går det helt galt med sodopbygningen i motoren, og det kan koste partikelfiltre, dyser, EGR-ventiler og andet sjovt isenkram til mange tusinde kroner stykket – plus moms og montering.

Men hvis vi kun har øje for turbladerens liv, så er der flere ting i den motor, der er uhensigtsmæssige.

  1. Bundkarret tømmes ikke for olie ved olieskift
  2. Røret til olietilførsel til turbo stopper i filtret ved banjobolten
  3. Røret til olietilførsel kokser til
  4. Oliemængden i motoren er for lille

 

Det første punkt er det største problem og det har den danske karrosseridelsfabrikant Klokkerholm en løsning på:

Køb et uoriginalt bundkar, hvor al olie kan tappes af. Klokkerholm har udviklet et bundkar , hvor al olien tappes af. Det føres ved alle reservedelsgrossister i landet, så din mekaniker kan skaffe det.

Desværre var DR Kontant så god reklame for bundkarret, at det pt. Er udsolgt. Klokkerholm forventer flere hjem midt i februar.

Nogle skifter olierøret ved hvert olieskift, andre skifter bare filtret i banjobolten – man ved ikke om det stopper alligevel, men så har man gjort en indsats.

 

Det ville klæde Ford at stå ved sit ansvar for et fejlkonstrueret bundkar. Når det er sagt, så bør alle bilejere også sørge for minutiøs servicering af deres biler. Peugeot, Citroën, Volvo, Mazda og Suzuki er bare tyste i medierne – måske man skulle gribe knoglen.

Selv om Ford ikke tager ansvar, så siger de nogle rigtige ting i deres pressemeddelelse:

  1. Service Bulletiner udsendes på mange ting og siger ikke noget om det er en generel fejl
  2. En dieselbil skal serviceres minutiøst og med korrekt (dyr) olie
  3. Du får ikke nødvendigvis problemer med den motor – ikke alle får det

Ford Logo

Ingen kommentarer


Skriv kommentar