Biltest

Suzuki S-Cross: Test af ny crossover

Suzuki S-Cross: Test af ny crossover

En af de nyeste modeller på det danske bilmarked er Suzukis SX4 S-Cross. Det er en såkaldt crossover, som skal konkurrere med Nissans populære Qashqai-model. Det er en bil, hvor praktiske løsninger, rummelighed og en fornuftig pris har haft første prioritet – umiddelbart på bekostning af mere uhåndgribelige faktorer som sjæl, karisma og udstråling. 

Den har intet til fælles med forgængeren, SX4 Combi Back. Den nye SX4 S-Cross er en spritny model med ny teknik, friskt design og nye motorer. Og særligt med testbilens iøjenfaldende lime-kulør vækker den nye Suzuki opmærksomhed på gaden.

Suzuki Sx4 S-Cross er udset til at skulle tage konkurrencen op med en af de mest populære croosover-modeller i bilhistorien – bestselleren Nissan Qashqai, som på verdensplan er solgt i mere end 2 millioner eksemplarer, men som i begyndelsen af 2014 ligeledes bliver lanceret i en helt ny version.

Du kan her læse mere om Suzuki SX4 S-Cross her:

Hvordan er kabinen?
Rummelig som bare pokker. Der er masse raf plads overalt; på forsæderne, passagersæderne og i bagagerummet. Instrumenteringen er ikke ligefrem inspirerende, men det efterhånden klassiske asiatiske look med blå og hvide farver i instrumentbrættet går også igen i S-Cross.

Hvordan er komforten?
Komforten er ikke prangende. Så er det sagt. På forsædet sidder du nogenlunde komfortabelt. Den høje siddeposition betyder, at du stiger ind i bilen – og ikke ned i bilen. Siddehøjden sikrer desuden et behageligt udsyn til alle sider, og ratbetjeningen af radio og fartpilot er efterhånden også en uundværlig komfort-faktor.

Men bagsædet minder mest af alt om en bænk på en rasteplads, hvilket er fint, hvis du gerne lige vil hvile benene efter at have løbet et marathon. Men hvis familien skal på kør-selv-ferie, og der kun er bagsædepladser tilbage, ville jeg næsten hellere lide på et klapsæde i et DSB-tog. Der er absolut ingen sidestøtte på bagsædet, så når du eksempelvis sender bilen ned ad en snoet nedkørsel til motorvejen, vil bagsædepassagererne på skift være plantet i sidedørene, da de sammen med selerne er det eneste, der forhindrer dig i at flyve ad helvede til.

Det er dog ikke udelukkende negativt. For som loven foreskriver, er der naturligvis isofix-beslag til børnestolene, og her kommer “bænken” for alvor til sin ret. For sjældent har det været så nemt at montere et par barnestole, så de står jævnt og fast – i modsætning til mere sportslige biler, hvor de skålformede sæder nærmest gør det umuligt at få et par børnesæder til at passe ind. Så har du børn i barnestolsalderen, kan bagsædet faktisk være en stor fordel.

Hvilke motorer findes der i Suzuki S-Cross?
To forskellige – en benzin, en diesel. Begge 1.6 liter. Begge 120 hk. Begge har en tophastighed på 180. Men der er stor forskel på moment i de to motorer. Du kan sammenligne de tekniske specifikationer på de to versioner her: Sammenlign modeller.

Hvilke udstyrsniveauer er der?
Der er fire forskellige udstyrsniveauer; GL, GL+, GLS og GLX. Allerede fra første niveau er pakken med udstyr imponerende. 7 airbags, aircondition, automatisk stop/start samt ratbetjening af CD/radio og fartpilot. Og køber du en lidt dyrere version får du både nøglefri adgang og start, 17″ alufælge, læderrat, tågelygter og automatisk klimaanlæg. Og så er der ikke mindst mulighed for at få firehjulstræk!

Det kan dog undre, at man ikke har valgt at installere Bluetooth-funktion til telefonen i de laveste udstyrsniveauer, da det er standard i mange andre discount-biler. Her skal du op i næsthøjeste udstyrsniveau, før du kan koble telefonen til bilens anlæg.

Er prisen rimelig?
Meget! Man får ufatteligt meget bil for pengene i en Suzuki S-Cross. For en gangs skyld kan du måske endda nøjes med den billigste version, da der allerede her er masser af udstyr. Så når prisen er “fra 219.990”, så er det for en gangs skyld også den pris, du faktisk kan regne med, hvis du ikke har brug for klimaanlæg, bluetooth og regncensor.

Hvad koster den at køre i?
Ejerafgift på en Suzuki S-Cross ligger på henholdsvis 1.120,- og 2.800,- for benzin- og dieselmodellerne.

I henholdsvis benzin- og dieselversionen kan bilen klare op til 18,5 og 23,8 km/l ved blandet kørsel.

Efter fire års ejerskab og ca. 80.000 kørte kilometer, må du forvente at have smidt ca. 110.000,- ud på afskrivning.

Hvordan er den at køre i?
Den kraftige 1,6-liters motor i testbilen arbejder imponerende godt med de 120 hk. Bilen er dog ikke videre inspirerende at køre i. Men her snakker vi igen om noget så uhåndgribeligt som sjæl og karisma. Det har bilen bare ikke.

Ved kørsel i byen kommer det gode overblik for alvor til sin ret, og generelt er det en rigtig fin bil at trille rundt i. Den ligger også komfortabelt på motorvejen, hvor omdrejningerne bliver holdt nede af en relativt høj gearing i 6. gear. Der er dog et – for mig – alvorligt problem, som er med til at understrege bilens kategorisering som discount-bil. Ved motorvejshastigheder på – eller lidt over – den tilladte hastighed, er der så meget støj i kabinen, at det kan være svært at føre en samtale i et nogenlunde normalt toneleje med passagererne på bagsædet (jo, jeg fik faktisk overtalt nogle bekendte til at lægge røv til en tur på bagsædet (nej, den skulle ikke misforstås)).

For nogle vil det være en mindre detalje, men for mig er følgende af meget stor betydning: Højtalerne er elendige. Diskanten massekrerer trommehinderne, og den totale mangel på dybde og bass ødelægger enhver god sang. Når man kombinerer det elendige lydanlæg med kabinens støj på motorvejen må man sige, at hvis du er glad for at høre musik på din lange tur til og fra arbejde – og du undervejs på din daglige pendlertur runder et stykke motorvej, så er denne bil bare ikke noget for dig.

Hvad med sikkerheden?
Hos Suzuki har man med S-Cross fokuseret på, at hele familien skal kunne køre sikkert. Karrosseriet er udviklet på bagrund af Suzukis TECT koncept (Total Effective Control Tecnology), der med en både let og stærk konstruktion optimerer passagerernes sikkerhed. Det høje sikkerhedsniveau blev bekræftet, da Euro NCAP offentliggjorde resultatet af deres sikkerhedstest. Her opnåede S-Cross nemlig de maksimale 5 stjerner og med god margin i forhold til de krav, der stilles for at opnå top-karakteren. Både voksen-, børne- og fodgængerbeskyttelsen er på et højt niveau, og resultatet placerer bilen i den flotte ende blandt de biler, der har opnået 5 stjerner i den skærpede 2013 Euro NCAP-test.

Hvilke konkurrenter har Suzuki S-Cross?
Én – Nissan Qashqai. Suzuki S-Cross får det svært, men det bliver spændende at se, hvordan salgstallene udvikler sig for de to modeller.

Konklusion:
Suzuki S-Cross er en rigtig god familiebil til en rigtig flot pris. Det er en meget rummelig bil med et regulært bagsæde (dog uden  nogen form for komfort), der er god plads til benene og pæn højde. Der er desuden et meget rummeligt bagagerum på 430 liter. En høj førerposition betyder, at man sætter sig ind – og ikke ned – i bilen. Der er masser af udstyr, så for mange interesserede bilkøbere vil standardversionen til ca 220.000 være ganske udmærket.

Den kører fint på sådan en ordinær og lidt kedelig måde. Nøgternt set er det en fin bil, men som biltosse har jeg brug for, at bilen har mere på hjertet. Specielt fordi man ved, det kan lade sig gøre for Suzuki, når man ser på deres Swift-model, som har masser af køreglæde og kækhed.
Men selvom S-Cross savner alt, hvad der hedder karisma og sjæl. Og selvom støjen i kabinen er for høj og musikanlægget for dårligt, så kommer man ikke uden om, at Suzuki leverer dét, som rigtig mange danske bilister efterspørger; god brændstoføkonomi, god plads, passende mængde udstyr og højeste niveau af sikkerhed.

Så selvom jeg aldrig kunne finde på at købe en Suzuki S-Cross, må jeg bare konstatere, at i forhold til bilens målgruppe og de krav, der bliver stillet fra bilister, som ikke går op i uhåndgribelige faktorer som sjæl og karisma, så rammer Suzuki fuldstændig plet med denne crossover-model.

Stjerner:
★★★★★
5 ud af 6 stjerner.

IMG_6811

Tags: , , , ,

Ingen kommentarer

  1. Imponerende i10′er i interessant indpakning

Skriv kommentar