Nye biler, Nyheder, Teknik

Strømtyv på stereorider

Strømtyv på stereorider

Det her er så vanvittigt, at det er fedt. Renault Sport F1 har fået fingrene i elbilen/elscooteren Twizy og er gået bananas.

Her er slicks, spoilere, diffuser og F1-rat. Samtidig er effekten på den lile knaldperle 100 hk, hvilket er over fem gange så stor effekt som en almindelig Twizy. Renault Sport har nemlig moslet to af deres KERS-enheder fra F1i den stakkels bil. Det giver dig præcis 14 sekunder boost, der aktiveres på rattet ligesom, når Alonso trænger til et boost i sin racer. 14 sekunder er rigeligt til at ramme topfarten på 110 km/t to gange. Twizy runder nemlig tre cifre på speedometret på samme tid som Megane R.S.= 6,0 sekunder. Ja, når ret skal være ret, så rækker det lidt længere, da Twizy genindvinder noget af energien igen, når du bremser. Det er det KERS er udviklet til – Kinetic Energy Recovery System, der oversat til forståeligt dansk er genindvinding af energi under nedbremsning.

KERS består af en integreret Motor og Generator-enhed MGU, nogle lithium-ion-batterier og en styreboks. MGU’en er koblet direkte på trækakslerne. Da KERS normalt oplader batterierne ved nedbremsning fra 300 km/t siger det sig selv, at man måtte finde en anden løsning til Twizy. Derfor vil Twizy i recovery-mode oplade på KERS-batterierne og på den måde overføre energi fra en batteripakke til en anden gennem elmotoren og videre til generatoren i KERS. Op til 4 kW kan sendes denne vej – det siger sig selv at rækkevidden bliver meget begrænset med en batteripakke på 6kWh, men i denne sammenhæng er det helt ligegyldigt.
Twizy har som Megane R.S. og Clio R.S. en såkaldt R.S. Monitor, der kan vise dig performance data i realtid – det kan for eksempel være 0-50 km/t, 0-100 km/t, 0-50 m stående start og 0-100 m stående start. Det er godt lir på legetøjet.

Chassiset er naturligvis behørigt forstærket til at klare femdoblingen af effekten. Og det samme er hjulophængene, men det havde du nok spottet. Alligevel er knaldperlen under 100 kg tungere end en normal Twizy – 564 mod 473.
Hvis det skal være helt korrekt så hedder modellen Twizy Renaut Sport F1 Concept Car – så ved du det.

Det er formentlig ikke en bil, du nogensinde fårunder neglene – men hvis du gør, så skriv lige til mig.

 

Den kommer stensikkert ikke til at vælte

Den kommer stensikkert ikke til at vælte

Renault Twizy F1-

Vi vil også prøve

Renault Twizy F1--10 Renault Twizy F1--11 Renault Twizy F1--8 Renault Twizy F1--7 Renault Twizy F1--6 Renault Twizy F1--5 Renault Twizy F1--4 Renault Twizy F1--3 Renault Twizy F1--2

Tags: , , ,

Ingen kommentarer


Skriv kommentar