Klumme, Nyheder

Skrummes biljagt: Kapitel 2

Skrummes biljagt: Kapitel 2

Ja, alle fire hjul sidder fortsat nogenlunde fast. Op til flere af de elektroniske funktioner fungerer stadig med jævne mellemrum. Og ja, den gamle Citroën C5 får mig stadig fra A til B. Men heller ikke mere end det. Derfor er jeg fortsat på jagt efter et nyt køretøj, og denne gang forsøger jeg at finde mig til rette i et par fabriksnye førersæder.

Der findes uden tvivl rigtig gode franske biler. Min gode vens tidligere Peugeot 106 xsi (med brummende K&N-filter og et musikanlæg større end motorblokken) har blandt andet leveret nogle store køreoplevelser, da vi var teenagere. Men mine seneste franske bekendtskaber har taget modet fra mig.

Et par års forhold til en Citroën Xsara skabte den første mistro til franskmændenes evner til at producere biler. Og det seneste års ejerskab af C5’eren har mildest talt ikke formået at rette op på det indtryk. Derfor har jeg også været fast besluttet på, at det nu var tid til at prøve noget nyt. Noget u-fransk. Lige indtil jeg faldt over Peugeot 208 Champion Air.

…En veldesignet bil med en sund brændstoføkonomi og en overordentlig attraktiv pris på under 130.000 – incl. radio/CD, headup instrumentpanel og ikke mindst aircondition. Det lyder ikke værst. Og med en finansiering på helt ned til 1338,- pr. måned ville det knap nok kunne ses i budgettet, så jeg besluttede mig for at lægge vejen forbi den lokale Peugeot-forhandler.

Du kan læse 1. kapitel i min biljagt her.

“Det er nok det, man får i en fransk bil”
Det lille rat er – som Peugeot også fremhæver i reklamen på TV – noget af det første, der giver et anderledes indtryk, et positivt og sporty indtryk, når man sætter sig ind i den forholdsvis rummelige kabine. Instrumenteringen er simpel og stilfuld, og jeg finder mig let til rette i den sparsomt udstyrede model.

Men hvert et sekund jeg herefter tilbragte bag rattet af den lille franskmand var spild af tid. Og dog – jeg fik i hvert fald bekræftet, at jeg nok aldrig kommer til at eje en fransk bil igen. Og det er vel i bund og grund nok den halve time værd, som jeg brugte på at trille rundt i Peugeot 208.

Styrtøjet var – på trods af det lille sporty rat – overraskende slasket. Den lille 68-hestes motor var imponerende støjende. Og gearkassen mindede – om muligt – endnu mere om en gang havregrød med mandler end den såkaldte gearkasse i min gamle Citroën C5. Føj for en oplevelse.

Nogenlunde helskindet tilbage hos forhandleren konfronterede jeg ham med den triste køreoplevelse. Han forsøgte sig indledningsvist med sætninger som “Nu ved jeg jo ikke, hvor mange der har børstet tænder i den” og så videre, men efter et par enkelte forsøg blev hans konklusion blot: “Det er jo nok det, man får i en fransk bil“.

Det er måske på nuværende tidspunkt nødvendigt for mig lige at dokumentere, at jeg altså ikke pr. definition afskyr franske biler. Da jeg testede Peugeot 508 RXH var jeg eksempelvis dybt imponeret – og det var i sidste ende blot en ufattelig høj pris i Danmark, der fik negativ indflydelse på den endelige vurdering.

Verdens bedste bilsælger nægtede at sælge mig en bil
Med den franske fadæse på afstand valgte jeg at aflægge en lille Skoda-forhandler et visit. Skoda? Ja, Skoda.

Da jeg i foråret fik lejlighed til at trille rundt i top-udgaven af en Skoda Rapid, blev jeg enddog meget positivt overrasket, og derfor var jeg simpelthen nødt til at få genopfrisket oplevelsen. Allerede på vej ud til forhandleren var jeg dog forberedt på, at det ville blive min sidste tur i C5’eren. Jeg smilede. Faktisk var jeg så sikker, at jeg havde taget min kæreste med, så hun også kunne lade sig overbevise. Hun deltager ellers sjældent i de indledende prøveture.

Screen Shot 2013-11-13 at 13.44.34

Skoda-forhandleren kunne både byde på kaffe, the og … hovedpinepiller! Mon man skal lægge noget i det?

Hos forhandleren fik vi udleveret en nøgle til en model, der ville passe fint til vores budget og behov – en Rapid Ambition 1,2 TSI med 86 heste.

Denne gang var oplevelsen dog en helt anden end første gang. Når man lige pludselig begynder at spare på ekstraudstyret, så forsvinder en stor del af oplevelsen i kabinen også. Væk er den store touch-skærm i centerkonsollen, væk er fartpiloten og regnsensoren, og væk er hele den eksklusive følelse af kvalitet og luksus, som jeg huskede så godt fra min prøvetur i foråret.

Og selvom motoren faktisk leverer et stykke imponerende arbejde, så er det ikke uden brok. For sikke en larm – og her er der ikke tale om motorlarm af den fede slags, som i min gode vens Peugeot 106 med K&N-filter. Den lille 1,2-liters motor i Skoda’en præsenterer derimod øregangene for en ubehagelig metallisk raslen, som forplanter sig ind igennem kabinen. Og for hver kilometer min kæreste og jeg tilbagelægger i den elegante Rapid (og ja, jeg synes faktisk, den er veldesignet), desto mere går det op for mig, at jeg også kommer til at køre hjem i C5’eren igen.

Jeg har dog ikke helt mistet modet, da vi parkerer den i indkørslen hos forhandleren igen, og jeg vælger at tage en nærmere snak med ham om, hvad de kan tilbyde. Heldigvis for mig har han dog lugtet min spirende utilfredshed, og han vælger simpelthen indirekte at nægte mig at købe hans Rapid med ord som “Det er vigtigt, at det ikke kun er når man kører herfra, at man synes, det er en dejlig bil. Det er en stor investering, og derfor skal det også være den helt rigtige. Jeg vil hellere vente med at sælge dig den helt rigtige bil, og at du så kommer igen gang på gang for at købe biler her i fremtiden, end at jeg vil tjene pengene på den ene model, og så aldrig sælge en bil til dig igen.

Sikke en filosofi. Hvis bare flere bilforhandlere havde den indstilling, ville bilmarkedet være et smukke sted at surfe rundt. Tak for den oplevelse, Skoda-mand.

På jagt efter brugt kvalitet
Det lykkedes mig ikke at overbevise hverken mig selv eller min kæreste om, at det skulle være en ny lille franskmand eller en stor rummelig tjekke. Så næste gang vil jeg gå på jagt på brugtmarkedet for at se, om der gemmer sig nogle skjulte perler.

Jeg håber, du vil læse med – og at du fortsat vil byde ind med forslag til modeller, der er værd at tjekke ud.

Hilsen Esben Skrumsager

 

Læs 3. kapitel i min biljagt her.
Fik du ikke læst 1. kapitel? Så kan du finde det her.

IMG_4346

Den er da meget fed, sådan en 208’er. Ikk’?

IMG_4362

Gearkassen er fuldstændig lige så slasket, som i min gamle C5’er. Det er simpelthen ikke godt nok.

IMG_4357

Designlinjen i 208’eren er gennemført; fræk og elegant.

IMG_4359 IMG_4356 IMG_4353 IMG_4339 IMG_4337

 

Tags: , ,

Ingen kommentarer

  1. Skrummes biljagt: Kapitel 1
  2. Skrummes biljagt: Kapitel 3

Skriv kommentar