Sidder du rigtigt i bilen?
Den er sikker hver gang jeg overtager rattet fra andre – selv fra de der er mindre end mig. Sædet skal frem, ryggen skal rettes op og rattet trækkes tættere på. Jeg ved ikke, hvorfor så mange tror, de skal ligge ned med strakte arme, når de kører bil. Det er ikke godt for din krop, op det er rigtig skidt for din reaktionstid.
Jo mere du kører, jo vigtigere er det naturligvis med en god siddestilling. Vi har fået Andrew Leuchtmann, chef for Opels sædeafdeling, til at vise Julie, hvordan man indstiller sædet korrekt.
1. Sæt dig i sædet og skub bagdelen så langt tilbage i sædet som muligt
2. Rejs ryggen så du kun er en lille smule tilbagelænet. 100 grader er passende
3. Hæv sædet så du sidder så højt som muligt. Der skal dog altid være en håndsbredde mellem hovedet og loftet
4. Indstil længden til pedalerne, så venstre ben ikke er helt strakt, når koblingspedalen er i bund
5. Hvis der er en lårstøtte indstilles den, så den støtter uden at løfte dit ben. Optimalt set skal der være en til to fingres luft mellem sædets forkant til knæhaserne
6. Rattet skal gå til dine håndled, mens skulderbladene rører sædet. Indstil rattet i længde retningen til det passer.
7. Sæt højden af rattet, så du kan se instrumenterne
8. Tilpas lændestøtten. Den skal være hvor du har svajet i lænden. Prøv dig frem
9. Nakkestøtten skal flugte med issen, hvis det er muligt
10. Så er du klar til at køre
Bilsæder er dyrere end du tror
Bilsæder er utroligt komplicerede. Faktisk udgør prisen på bilsæderne 10 pct. af bilens samlede produktionsomkostninger. Et bilsæde hos Opel vejer mellem 15 og 30 kg. Hos Opel arbejder 64 ansatte med bilsæder og udviklingen af dem. 12 personer beskæftiger sig udelukkende med betræk. Opels arbejde med sædeudvikling har resulteret i udmærkelse fra den tyske sammenslutning af læger og ergonomiske eksperter ’Aktion Gesunder Rücken’ (Aktion for sunde rygge). Organisationen er uafhængig og vurderer alt fra madrasser og kontorstole til bilsæder.
Ingen kommentarer