Biltest, Nyheder

Premiere: Lille Hyundai med store ambitioner

Premiere: Lille Hyundai med store ambitioner

Der er en lille ny på vej. En lille ny Hyundai i10. Men lige så lille som kabinen, motoren og prisen er, lige så store er ambitionerne for den nye version. I løbet af det kommende år skal den slås med Aygo, Up! og Picanto, for den sydkoreanske bilproducent vil have den nye mikrobil helt op blandt de fem mest solgte biler i sin klasse. Markedets bedste garanti er et af trumfkortene.

“i10” er ikke længere navnet på en afskyelig, lille mikrobil, som man undgår at køre ind i med en indkøbsvogn af hensynet til indkøbsvognen. Den gamle i10’er var jo – efter min mening – direkte afskyelig, som jeg også skrev i min anmeldelse af den faceliftede version fra foråret. Så det er skønt, at der nu snart kommer et frisk pust til den danske vognpark.

Den helt nye model med priser fra under 90.000 kr. bliver præsenteret i begyndelsen af januar, men vi har på Motorjournalisten.dk allerede haft lejlighed til at se nærmere på den lille bil i de københavnske gader.

Du kan læse anmeldelsen af den tidligere Hyundai i10 her.

Design af en anden verden
Det er ikke blot en lappeløsning af et facelift, der lander hos forhandlerne til januar. Hyundai i10 er en spritny bil med alt hvad det indebærer – og der især sket nogle kvantespring hvad angår designet. Væk er den forældede instrumentering. Væk er den alt for iøjenfaldende dårlige plastic på alle synlige overflader. Og væk er det katastrofale udvendige design, der skiller i10 ud fra de andre i mikro-flokken på godt og ondt. Her skal det nævnes, at den nye model er designet og udviklet i Tyskland – med det europæiske marked for øje. Det kan være, det er forklaringen.

Den nye i10 har flere trumfer i ærmet – ikke mindst bagagerummet, der takket være større akselafstand og bredere kabine er blevet klassens største på pæne 252 liter. Og så er der den imponerende garanti op fem år, som ikke har nogen kilometerbegrænsing.

Generelt er bilen blevet væsentligt større – helt nøjagtigt 80 mm i længden og 65 mm i bredden, og selvom interiøret har fået en gedigen overhaling, finder man stadig de praktiske løsninger med Bluetooth- og USB-tilslutning af telefonen, højdejusterbart rat med varme og overskuelig ratbetjening. Samtidig kan den nye Hyundai i10 også prale af et ganske pænt brændstofforbrug på de fire benzinmotorer, der er at vælge imellem;

– 1.0 eco, 66 hk, 23,3 km/l.
– 1.0, 66 hk, 21,3 km/l.
– 1.25, 87 hk, 20,4 km/l.
– 1.25 aut., 87 hk, 16,1 km/l.

Den umiddelbare oplevelse.
På en kort tur rundt i Københavns gader fik jeg dannet mig et indtryk af i10’eren. Og det var et overvejende positivt ét af slagsen. Komforten er bestemt på niveau med de bedste i klassen, de praktiske løsninger er vellykkede, og det friske design betyder, at man ikke nødvendigvis behøver at skamme sig, hvis man passerer naboen i indkørslen. Jeg kan dog ikke lade være med at tænke på, hvor meget bil man får for den slags penge, hvis man kigger på brugtbilsmarkedet med en grænse på omkring 100.000 danske kroner. Men det er naturligvis her trumfkortet med de fem års garanti uden kilometerbegrænsning spiller ind.

Hyundai i10 mod nye højder i mikroklassen.
Den fornuftige og naturlige udvikling af den lille mikrobil, har fået den danske importør af det sydkoreanske bilmærke til at skrue forventningerne i vejret forud for lanceringen i januar. Hyundai i10 skal være at finde i Top 5 på de danske salgslister, når 2014 går på hæld. Det betyder, at den skal op og konkurrere med de syv mikrobiler; Volkswagen Up!, Toyota Aygo, Skoda Citigo, Kia Picanto, Peugeot 107, Citroën C1 og Seat Mii, som i 2013 alle lå over den gamle Hyundai i10 på salgslisten, så det kan synes som noget af en mundfuld. Dog taler det til Hyundais fordel, at trillingerne Aygo, C1 og 107 alle er ved at være pensionsmodne på nybilsmarkedet, hvilket betyder, at der bliver flere pladser i Top 5 ledige.

Den nye Hyundai i10 har premiere hos de lokale Hyundai-forhandler d. 4. og 5. januar 2014. Og med priser fra 89.995 skal de danske forhandlere nok sætte et par ekstra kander kaffe frem til nysgerrige mikrobil-interesserede kunder.

I det nye år vil du her på Motorjournalisten.dk kunne læse en mere udførlig anmeldelse af den lille koreaner, når vi har fået testet bilen gennem en længere periode.

IMG_6600

 

Tags: , ,

Ingen kommentarer


Skriv kommentar