Biltest

Offroad i Santa Fe: Let at styre, svær at slippe

Offroad i Santa Fe: Let at styre, svær at slippe

Hyundai er klar med tredje generation af én af Europas mest populære SUV’ere gennem tiderne, Santa Fe’en. Med 197 diesel-heste, firhjulstræk og masser af udstyr er den nye generation Santa Fe klar til at imponere folk med hang til omveje, afveje eller smutveje af en karakter, hvor de fleste andre biler må give op.

Mens hele Danmark venter på det, der af metrologerne er blevet betegnet som den største marts-snestorm i mere end 10 år, er vi taget et smut til Land Rover Experience Center ved Tirsbæk Gods ud til Vejle Fjord, hvor Hyundai vil bevise, at den nye Santa Fe ikke bare er en forvokset stationcar med fartpilot og touch-skærm.

Vi triller ud af gårdspladsen på Tirsbæk Gods og indstiller bilen til terrængående kørsel, før vi bevæger os op ad de stejle snedækkede skråninger. Ingen pigdæk. Ingen snekæder. Og nej, heller ingen Land Rover med et tov ned til kofangeren på bilen. Ved egen kraft hiver den 2,2 liters dieselmotor de godt to tons Santa Fe op af bakkerne i ådalen.

Vi når frem til den egentlige testbane midt i skoven, hvor man kan prøve kræfter med stejle skråninger, dybe huller og store pukler, som man forestiller sig vil tage livet af enhver bil, der har en frihøjde på under halvanden meter. Men dagens bil har altså kun 18,5 centimeter at gøre godt med i frihøjden, hvilket faktisk er halvanden cm mindre end forgængeren, så allerede her begynder man at overveje sandsynligheden for, at man får spredt den spritnye undervogn ud i hele skovbunden. Heldigvis er der autohjælp med i de fem års garanti, man får med bilen. Men jeg vil naturligvis forsøge at nå i mål med undervognen nogenlunde intakt.

Med undervogn og værdighed som indsats
Allerede ved første forhindring – en række halv meter høje pukler – går jeg i stå. Over walkien kommanderer den kvindelige instruktør mig to meter tilbage. Av. Jeg forsøger igen. Anden gang lykkes det! Med vrikkende bevægelser kommer jeg over puklerne. Dækkene skiftes til at svæve i luften, da jeg efterfølgende passerer sektionen med de dybe huller, men endnu en gang imponerer Hyundais SUV.

Næste forhindring er en stejl bakke på omkring 30 grader (her taler vi naturligvis om stigningen og ikke temperaturen). De fire hjul får lov til at arbejde for at holde kontakten med den snedækkede grusvej, men let og elegant lander de to tons Santa Fe på toppen af bakken. På den anden side går det lige så stejlt nedad igen. Jeg kan mærke, at bagenden bliver utålmodig, og forsøger at lægge an til en overhaling af forenden, men ESP’en får hurtigt sat røven på plads og giver mig kontrollen tilbage.

Resten af banen klares uden yderligere tab af hverken bildele eller værdighed. Men selvom bilen gør det overraskende behageligt at passere de vilde forhindringer, så sidder jeg hele tiden med en fornemmelse af, at jeg ikke ved, hvad forhjulene foretager sig. Det er godt nok mig, der sidder med rattet i hænderne, men den elektroniske servostyring er simpelthen ikke kontant nok til min smag. Det kan justeres, bevares, men selv i sport-mode mangler jeg respons fra styrtøjet, når bilen bliver sendt offroad. Det kan meget vel være anderledes på asfalt.

Nye standarder for standardudstyr
Senere på dagen er der fri leg i skovene omkring godset, hvor bilerne bliver kastet ud i halsbrækkende manøvreringer på de stejle skråninger. Det går egentlig ganske fint, og bilen fortsætter ufortrødent op og ned igennem det barske terræn. Men her mangler bilen desværre frihøjde, og flere steder på turen rundt i skoven kommer der lyde fra undervognen, som gør ondt helt ind i kroppen. Det er i hvert fald ikke lyde, jeg ville have lyst til at høre, hvis det var mig, der havde betalt næsten 800.000 for bilen.

Men det er også her i skoven, vi får lejlighed til at nærstudere den imponerende mængde udstyr, man får med i prisen – selv i det billigste af de tre udstyrsniveauer. Der er blandt andet et ganske velfungerende Downhill Brake Control, der hjælper dig sikkert ned ad stejle skråninger. Der er fartpilot, eljusterbart førersæde, baksensor, lydsystem med subwoofer og ekstern forstærker, nøglefri adgang og start/stop-knap, tonede ruder og tågelygter samt den helt rigtige mængde armlæn og kopholdere – for blot at nævne en lille del af alt standardudstyret. I de to dyrere udstyrsniveauer får du blandt andet panorama soltag, integreret navigation og bakkamera med i prisen.

Men Hyundai får en stor udfordring med at sælge de nye biler – netop på grund af prisen. For den imponerende mængde standardudstyr presser den nye generation af Santa Fe op i nye luftlag, hvor det sydkoreanske bilmærke sjældent bevæger sig. Prisen for den billigste version ligger på 659.995,- og skal du have alt udstyr samt automatgear med, så ryger prisen helt op på 779.995,-. På gule plader kan du dog slippe med 349.995,- ekskl. moms.

Det blev ikke til snestorm i denne omgang. Faktisk så vi ikke et eneste snefnug i løbet af hele dagen. Ikke desto mindre er jeg overbevist om, at den nye Santa Fe rent faktisk godt kan begå sig udenfor landevejenes hvide striber. Længe leve dyrt legetøj!

Positivt ved Santa Fe:
– Ekstraudstyr er blevet standardudstyr.
– 5 års garanti – uden kilometerbegrænsning! (Incl. vejhjælp).
– Gode offroad-egenskaber.

Negativt ved Santa Fe:
– Prisen er relativt høj.
– Styrtøjet mangler respons ved offroad-kørsel.
– Sandsynligvis stor afskrivning i de første leveår.

Fakta:
Hyundai Santa Fe, 2.2 CRDi Aut.
Brændstof: Diesel
Cylindre: 4
Størrelse: L 4,49 – B 1,88 – H – 1,69
Gear: 6-trins automatgear
Træk: 4-hjulstræk
0-100: 10,1 sek.
Tophastighed: 190 km/t.
Km/l: 14,9

 

Hyundai_Santa_Fe-8748

Vi testede Hyundai Santa Fe’s offroad-egenskaber i skovene omkring Tirsbæk Gods ved Vejle – på lukket område, naturligvis.

Hyundai_Santa_Fe-8752

Designet har naturligvis udviklet sig siden 2001, hvor den første Santa Fe blev sendt på gaden. Og tak for det! Dengang mindede den nærmest om en vingummi-bamse, med sine runde og buttede kurver. I dag er designet langt skarpere.

Hyundai_Santa_Fe-8765

LED-blinklyset er standard i alle udstyrsniveauer og godt integreret i sidespejlet.

Hyundai_Santa_Fe-8767

Skal du have syv personer med i bilen, må du nøjes med 516 liter i bagagerummet. Men kan du nøjes med fem sæder, så har du hele 1.615 liter til din rådighed.

Hyundai_Santa_Fe-8755

Bagenden er blevet mere maskulin på den nye generation Santa Fe.

Hyundai_Santa_Fe-8786

Firhjulstrækket fungerer som det skal – også når udfordringerne bliver større end et vejbump i en 50 km/t-zone.

Hyundai_Santa_Fe-8819

De fire hjul skiftes til at svæve i det fri, når man forsøger at passere de dybe huller. Det kan til tider give svedige håndflader, men Hyundais nye SUV brokker sig ikke.

Hyundai_Santa_Fe-8824

Også interiøret har fået et tiltrængt frisk pust. 7″ touch-skærm, rat-betjening og fart-pilot er blot en lille del af den store mængde standardudstyr.

Hyundai_Santa_Fe-8826

På rattet kan du både betjene fartpiloten, radioen, tripcomputeren og bluetooth-systemet.

Hyundai_Santa_Fe-8827

Integreret navigation er en del af de to dyreste udstyrsniveauer.

Hyundai_Santa_Fe-8832

Hyundai er også hoppet med på den nøglefri betjening. Det betyder, at du aldrig behøver at hive nøglen op af lommen, men både kan låse, starte- og stoppe bilen med din pegefinger.

Hyundai_Santa_Fe-8835

I det dyreste udstyrsniveau får du også sædevarme på anden række.

Hyundai_Santa_Fe-8830

Tags: , ,

Ingen kommentarer


Skriv kommentar