Nyheder

Ny øko-Porsche: 416 heste og 32,2 km/l

Ny øko-Porsche: 416 heste og 32,2 km/l

Hvis det kun er benzinprisernes himmelflugt, der afholder dig fra at bruge friværdi og opsparing på en lækker sportsvogn, så kan du godt begynde at slå adressen op på den nærmeste autoriserede Porsche-forhandler. For nu løfter Porsche sløret for en ny Panamera med hybridmotor, som både har plads til familien, hestekræfter som en sportsvogn og et brændstofforbrug som en damecykel.

Med Panamera S E-Hybrid introducerer Porsche en helt ny plug-in hybrid i luksusklassen med en nyudviklet 3,0-liters biturbo V6.

Nye standarder for effektivitet og præstationer
Elmotoren alene yder nu 95 hk, hvilket er dobbelt så meget som i den ældre Porsche Panamera S Hybrid, hvor elmotoren yder 47 hk. Energien kommer fra en nyudviklet lithium-ion batteripakke, der leverer fem gange så meget effekt som den nikkel-metalhydrid batteripakke, der findes i Porsche Panamera S Hybrid. En anden fordel ved den nye lithium-ion batteripakke er den korte opladningstid, for med den nye Porsche Universal Charger eller et 380-volt stik er batteripakken fuldt opladet på blot 2,5 timer. Selv med en almindelig stikkontakt er ladetiden kun fire timer.

Den nye batteriteknologi og den kraftigere elmotor har resulteret i en væsentlig forbedring af både topfart, præstationer og rækkevidde, når Porsche Panamera S E-Hybrid fungerer som ren elbil. Med elmotoren alene er topfarten nu 135 km/t, mens rækkevidden er fastsat til 36 kilometer ifølge den obligatoriske NEDC-test (for New European Driving Cycle). Det skal dog tilføjes, at NEDC-testen udføres med eksempelvis klimaanlægget deaktiveret, så i praksis vil den realistiske rækkevidde for Porsche Panamera E-Hybrid som elbil være mellem 18-36 kilometer.

Forbruget er også forbedret betydeligt med Porsche Panamera S E-Hybrid. Hvor Panamera S Hybrid præsterede et gennemsnitligt forbrug på 14 km/l, præsterer Panamera S E-Hybrid nu 32,2 km/l, hvilket gør den til en af de mest miljøvenlige biler overhovedet.

Ved at udnytte den samlede systemeffekt på 416 hk, leverer Porsche Panamera S E-Hybrid en topfart på 270 km/t og accelererer fra 0-100 km/t på 5,5 sekunder.

Fair pris for fremtidens sportsvogn
Porsche Panemera S E-Hybrid introduceres i Danmark i sensommeren 2013 til en pris fra 2.283.834 kroner.

To millioner er da mange penge, jovist. Men det er ikke mere end den nuværende Panamera-hybrid koster, og den har dels langt færre kræfter, og så kører den også langt mindre på literen end den kommende S E-hybrid. Og skal du have en basis-Panamera, så slipper du kun ca. en halv million billigere. Så selvom Panamera udløste stor forundren og kritik, da den oprindeligt blev lanceret, så er der efterhånden mange parametre, der peger i retning af, at Panamera S E-hybrid bliver super-bilen, som konkurrenterne skal forsøge at slå.

Her på Motorjournalisten.dk glæder vi os i hvert fald til at teste den, når den kommer til landet.  Men har du efterhånden friværdi nok til sådan en øko-Porsche, så kan den faktisk allerede nu bestilles hos de to Porsche-centre i Jylland og på Sjælland.

6840_large_36932

6838_large_24186 6839_large_42714 6841_large_23467 6842_large_04363 6843_large_45316 6844_large_45028

Tags: ,

Ingen kommentarer


Skriv kommentar