Klumme

Når marketing tager magten

Når marketing tager magten

Du kender helt sikkert VW Up, altså bortset fra at det hedder den ikke. Den hedder up! – ingen store bogstaver og et udråbstegn til sidst. Det svarer til at hviske og råbe på samme tid – hvilket vel er nærmest analogt med at blæse og have mel i munden. Og det kan man som bekendt ikke. Med mindre man er Volkswagen eller et andet multinationalt brand..

Journalister har alle dage hadet den slags sproglige marketingsstunts. For det første er det ikke til at finde ud af og for det andet er det jo bare ikke sprogligt korrekt.

Helt galt i fjollet finurlighed går det for Kia Ceed, som jo enten hedder Cee’d eller pro_ceed. Det giver jo overhovedet ingen mening – ikke at up! gør, men at en femdørs Ceed er med stort og apostrof og den tredørs er med småt, uden apostrof men med underscore – ja, jeg ved ikke hvad den hedder på dansk – det er jo helt gakgak.

Min generation af journalister har ikke den samme rustfri ryggrad af uangribelig retstavning, og vi kan næsten ikke huske dengang en Iphone ikke eksisterede, selvom den første kom i 2007 Så iPhone hedder sjældnere og sjældnere Iphone, som den egentlig burde i følge gamle journalister.

Og hvorfor skulle vi overhovedet bekymre os om korrekt dansk, når vi gang på gang ser at en fejl bare skal bruges nok gange, så kommer den med i de danske ordbøger. Således kan en bjørnetjeneste enten være en god eller en dårlig tjeneste – som var den oprindelige betydning.

– Hej Ebbe – skal jeg købe en Up?

– Hej Anders – at anbefale dig en up! er næsten at gøre dig en bjørnetjeneste

– Nå, så skal jeg ikke have en

– Jamen, jeg har jo lige givet den en kæmpe anbefaling

– ?????

Næh, det sprog kan være svært. Men det bliver værre – i hvert fald for os motorjournalister – for mens vi med tastaturet for fingrene bekæmper små bogstaver, underscores og apostroffer, så glemmer vi noget andet.

Hvor ofte ser du¨ i Citroën?

Jo, det hænder, men hvad så med  Š i Škoda?

Dem glemmer vi, hvilket jo nærmest er fornærmende – og de navne er skabt længe før spindoktorer og marketingschefer.

De fejl er, som når andre kalder mig Jeppe. Og her ville jeg komme med et løfte om at det skal være slut med Up, Iphone og  Proceed, men jeg tør ikke love det

 

vw-buggy-up-xl

Up Buggy – eller måske up! buggy eller up! BuGgY eller up_bug_gy

.

Ingen kommentarer


Skriv kommentar