Biltest

MiTo: Charmetrold med få begrænsninger

MiTo: Charmetrold med få begrænsninger

Alfa Romeo MiTo. Åh ja. Den eksotiske charmetrold er en fryd for øjet. Det er imponerende, at man fra Alfa Romeos side har formået at få så flotte linjer ud af den lille MiTo, som kun måler lige over fire meter i længden. Men selvom MiTo har charme som ingen anden, så har den rappe italiener også enkelte begrænsninger. Pris er ikke lig med præstationer.

På design-fronten er konkurrenterne lysår bagude. Hvis man da kan betegne Ford Fiesta og Mazda 2 som reelle konkurrenter. MiTo er simpelthen i en liga for sig. Og selvom både Peugeot og Renault har opdateret design-linjen gevaldigt de seneste år med henholdsvis 208 og Clio, så når de ikke Alfa’en til knæhaserne hvad angår stil og elegance. Hovederne bliver drejet på landevejene, savlet drypper i lyskrydsene, og komplimenterne vælter ind på parkeringspladsen. Ja, overdrivelse fremmer forhåbentlig forståelsen. Alfa Romeo MiTo må betegnes som noget af en opmærksomhedsmagnet.

Alfa Romeo MiTo

Samtidig er MiTo dog også de andre modeller i klassen overlegne, når det kommer til prisen. Og det er en af de primære begrænsninger. Prisen på den allerbilligste er kun en hundredelap fra at krydse den gyldne 200.000 kroners-linje. Og herefter stiger prisen hurtigt, når krydserne på udstyrslisten bliver sat.

  • 4.250,- for sædevarme. Tjek.
  • 2.000,- for midterarmlæn. Tjek.
  • 4.500,- for parkeringssensor. Tjek.
  • 18.000,- for læderindtræk. Tjek.
  • 13.000,- for Bose lydanlæg. Måske ikke nødvendigt. Men “tjek” alligevel.
IMG_8028

Man har ikke lyst til at køre i andet end “Dynamic”.

En anden begrænsning er rent teknisk. For selvom den lille to-cylindrede motor kæmper ihærdigt med sine imponerende 105 heste for at leve op til det frække design, så formår den bare ikke bidrage med det ellers så karakteristiske sydlandske temperament, som Alfa Romeo er så kendt for. De 105 heste mærkes kraftigst omkring de 2.000 omdrejninger, og her er den lille 0,9-liters motor for så vidt tilstrækkelig. Men bedst som den sportslige udstødning begynder at give en interessant lyd fra sig ved de 4.000 omdrejninger, og man tror, at motoren vil begynde at vræle, slår begrænseren ind og kraften forsvinder fra speederen. Sjældent har jeg følt mig så skuffet. Det kunne have været så godt, og så blev det så gennemsnitligt.

IMG_8022

Der er kælet for detaljen.

Jeg må dog sige, at jeg hader mig selv for at bruge ordet “gennemsnitligt” i forbindelse med Alfa Romeo MiTo, for det kan man absolut ikke beskylde den for generelt. Interiøret er lækkert, drivlinen er frisk og sportslig – omend styrtøjet er en anelse for let manøvrérbart, og der er kælet for detaljerne i en sådan grad, at der må skulle et dødsfald i den nærmeste familie til at få pillet smilet af fjæset, når man sidder bag rattet i den smukke bil.

Før min konklusion, vil jeg lige runde et par centrale emner i forhold til Alfa Romeo MiTo’en.

Hvordan er kabinen?
Kabinen emmer af kvalitet, finesse og italiensk charme. Der er overraskende god plads på de forreste sæder, og instrumenteringen er let og ligetil. Bemærk, at bagsædet er godkendt til tre personer i modsætning til flere af konkurrenterne. Men selvom der er acceptabel plads på bagsædet, kan det bestemt ikke betegnes som en familiebil.

IMG_8024

Det er plads til tre på bagsædet. Plads er måske så meget sagt. Men det er tilladt.

Det ærgrer mig en smule, at touch-skærmen – ligesom i næsten alle andre modeller – kvalitetsmæssigt minder om den grynede skærm på min gamle Acer-laptop fra gymnasiet. Jeg forstår simpelthen ikke, hvorfor man ikke prioriterer bedre skærmkvalitet i stil med moderne tablets. Det ville øge kvalitetsoplevelsen i bilen gevaldigt.

Hvordan er komforten?
Der er god støtte i sæderne, så når den rappe MiTo får lov til at udfolde sig på de små, snoede veje, sidder man ikke pludselig plantet i sidedøren. Ratbetjening af musikanlægget og multijusterbart rat er desuden med til at øge komforten på de lange ture.

Hvilke motorer findes der i Alfa Romeo MiTo?
Er du til diesel, kan du få en 85-hestes motor, som præsterer imponerende 27,8 km/l. På benzinsiden er der et større udvalg. Her kan du vælge samme motor som i testbilen, en to-cylindret turbomotor med 105 hk. Du kan dog også vælge den mere “almindelige” 1,4-liters motor med 78 hk. Og så er der lige en anden 1,4-liters motor, som vel at mærke har næsten 100 heste mere til rådighed. Du kan se specifikationerne for de fire motorer på Alfa’s hjemmeside.

IMG_8033

Den to-cylindrede motor imponerer ikke trods sin charme og lave forbrug.

Er prisen rimelig?
Som sagt er prisen væsentligt højere end eksempelvis Peugeot 208, Renault Clio, Ford Fiesta og Mazda 2. Men det er ikke nødvendigvis penge ud af vinduet. For hvor nogle af de andre modeller aldrig har set skyggen af charme, finish og til dels kvalitet, er Alfa Romeo MiTo en gedigen bil med masser af livsglæde. Og det kan have stor betydning for nogle bilkøbere. Eksempelvis mig. Trods charmen bryder jeg mig dog ikke synderligt meget om den to-cylindrede motor, som ikke lever op til designets valgløfter om sportslige køreegenskaber.

Når det er sagt, må jeg sige, at jeg personligt nok hellere ville bruge pengene på en Ford Fiesta ST, som ligger lige omkring de 300.000 i nypris mod testbilens 273.400, hvis jeg var på udkig efter en bil i denne størrelse. Præstationerne betyder for meget for mig til at jeg ville kunne finde mig helt til rette i MiTo’en.

Hvad koster den at køre i?
Med mere end 20 km/l ligger MiTo i den gode ende af skalaen, når det kommer til brændstoføkonomi. Særligt dieselversionen får dig langt pr. liter.

Efter fire år og ca. 80.000 km. på tælleren må du forvente, at en Alfa Romeo MiTo har smidt ca. 45 procent af sin værdi (afhængigt af motorvalg). I forhold til testbilen betyder det en afskrivning på 120.000,-. Du kan dog nøjes med at betale 580,- om året i ejerafgift.

IMG_8019

Der er fin plads i bagagerummet.

Konklusion:
Jeg havde nogle skønne dage i Alfa Romeo MiTo. Det er en bil, der giver dig et stort smil på læben, når du sætter den i gear om morgenen – også selvom du må fryse lidt, fordi du ikke har fundet knappen til sædevarmen (som sidder godt skjult på ydersiden af sædet).

MiTo er generelt en gennemført bil med gode pladsforhold på både forsæde, bagsæde og i bagagerummet. Designet er i en liga for sig, og kvaliteten i kabinen er af høj kvalitet.

Desværre er pris ikke lig med præstationer, og den to-cylindrede charmør af en motor formår desværre ikke at leve op til det smukke design. Det er det, der gør, at jeg personligt hellere ville købe en Ford Fiesta ST, hvis jeg skulle bruge over en kvart million på en minibil. Og det er det faktum, der koster en enkelt stjerne i den samlede vurdering.

Antal stjerner:
★★★★
5 ud af 6 stjerner.

Alfa Romeo MiTo - motorjournalisten.dk

Det kan være svært at slippe synet af Alfa Romeo MiTo. Efter min mening den absolut smukkeste bil i mini-klassen.

Alfa Romeo MiTo

MiTo står for Milan og Torino, som henholdsvis er det oprindelige hovedsæde for Alfa Romeo, og det andet er sædet for det nuværende moderselskab Fiat og bilens produktionssted.

 

Tags: , , ,

Ingen kommentarer


Skriv kommentar