Løst og fast, Nyheder

DR Kontant: Defekt bilmotor koster dyrt

DR Kontant: Defekt bilmotor koster dyrt

Kontant på DR1 viste den 22. januar et program på defekte turboladere, der koster bilejerne mange penge. I programmet er det  PSA 1,6, der findes i Volvo, Ford, Citroën og Peugeot der hænges ud, men mange andre mærker har problemer med dieselmotorer. Se listen over biler med den nævnte motor her. Det er den, der hedder DLD-416

Jeg har skrevet om problemet mange gange – uden at være konkret på model. Blandt andet her:

http://www.presswire.dk/default.asp?o=1&pid=48512

Jeg har også udtalt mig til Ekstra Bladet om det samme:

http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1549170.ece

Update 25. 01. 2012:

http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1905892.ece

 

Til Bilbasen – dit Bilmarked skrev jeg en artikel på otte sider om problemer med dieselmotorer –  for turbolader er desværre ikke det eneste, der kan gå i stykker på en moderne dieselmotor. Det udsatte dele er partikelfilter, dyser, svinghjul, kobling, turbolader og EGR-ventil. Hver af de dele kan hurtigt blive til en regning på over 10.000 kr. Det er ikke at spøge med.

Se Kontant-programmet her: DR Kontant

Her er et godt råd hvis du overvejer diesel:

Køb kun diesel, hvis du kører mindst 15 km hver gang den startes. Moderne dieselmotorer soder til for et godt ord og kan ikke holde sig selv varme.

De dur ikke til småture. De penge du sparer på brændstof, er hurtigt væk på reparationer.

Gorm er en af de danskere, der har oplevet en defekt turbolader

Gorm er en af de danskere, der har oplevet en defekt turbolader

 

Mest for bilnørder:

Det helt store problem ved Ford/Volvo/Citroën/Peugeot-motoren er at en del af olien bliver tilbage i bundkarret sammen med en masse slam. Slammet sætter sig i filtret ved oliefremførslen til turboladeren. Når den stopper til brænder turboen af. Hvis man bare skifter turbo sker det hele igen. Derfor skal røret skiftes og hele systemet renses grundigt. Bundkarret skal afmonteres og renses. Der findes et uoriginalt bundkar fra FTZ, der tillader at tømme al olie af bilen og det kan anbefales

Tags: , , ,

11 Kommentarer

  1. Allan O. Hansen siger:

    jeg har en hyundai I30 med 1,6 L dieselmotor som er fremstillet i Frankrig, mit spørgsmål er det en af de motorer der er problemer med?

    venlig hilsen
    Allan O. HaNSEN

  2. Henrik siger:

    Der er en faktor som hverken Kontant eller FDM har belyst i deres program og indlæg, OLIE!!
    Da fabrikanten af disse motore testede dem i test bænk og der efter på landeveje, fik de aldrig disse problemer, for de har nemlig brugt den olie som lever op til specifikationer.
    Der findes i dag et hav af motorolier på markedet, der findes ikke dårlig olie, men helt sikkert en forkert olie til netop omtalte motor.
    Hvis en olie skal kunne køre 30000 Km mellem olieskift, kan det ikke bare være en 5W40 for dem findes der mange af.
    I dag koster olien mange penge for bilejeren og bilejeren har ikke en chance for at kontrollere om det er den olie han betaler for der bliver påfyldt hans bil.
    Der har været og findes sikkert stadig forhandlere og værksteder der køber “billigt” ind, for at sælge “dyrt”, for i sidste ende at påføre bilejeren en væsentlig værksteds regning.
    Hvis man nu ville kontrollere hvilken oliekvalitet der er blevet påfyldt disse biler efter service, vil billedet nok se noget klarer ud.
    Jeg har kørt diesel bil i 15 år, kørt over 400.000 km men altid brugt den rigtige olie, ingen defekter på turbo og slam i motoren, oven i har motoren være trimmet til +60 hk og +500 nm uden dette har betydet noget, ja olien er ikke billig men det er stadig billigere end omkostningerne på disse omtalte motore.

    Når i køre på værksted så sikre jer at værkstedet bruger den rigtige olie, nøgle ordet er “LOW SAPS” hvilket er bedste kvalitet uanset mærke!
    Castrol og Mobil er i dag de eneste der skilter med denne kvalitet, det er ikke nok at olien møder eller lever optil eks. VW 504.00- 507.00 hvis olien er en High Saps olie.

  3. Du har helt ret, Henrik. Olien er ekstremt vigtig, og især biler med partikelfilter skal køre med Low SAPS olie – det er også bedst for katalysatoren.

    Måske skal mit råd være mere specifikt i teksten. En ‘optimering’ kan slide på mange komponenter, men den har den fordel at partikelfiltret lettere holdes varmt. Og så er det sjovere, men desværre sjældent lovligt

  4. Low SAPS er udelukkende et udtryk for at man har sænket indholdet af “aske” i olien for at skåne partikelfilteret. Askens i olien er med til at “bære” i lejerene er er derfor en god ting for lejer og motoren generelt. Dog er asken og nogle få andre additiver ikke godt for katalysatorer og især partikelfiltre. Mig bekendt vil en High SAPS olie altså ikke kunne have indflydelse på de problemer som 1.6 D motoren bøvler med.
    Når det så er sagt er det vigtigt at bruge en low SAPS olie på disse motorer da de kører med katalysator/partikelfilter. Dette sætter nogle krav til olien da en low SAPS olie er mere kompliceret at lave da man ikke kan bruge de traditionelle additiver for at forbedre smøring/bærerevne i olien. Og når producenten vælger at køre 30.000km service intervaller presser man citronen for hvad olie kan i dag.

    Bundkarret.
    Jeg ville stadig mene det er vigtigt at få de sidste 210ml olie ud som det lidt underlige konstruerede bundkar efterlader. Så af med bundkarret ved olieskift eller skift til det forbedrede bundkar med nedsænket og større bundprop.

    Olieservice-rens.
    Brug en olierens ved olieskift. Så får man løsnet alle slakker og slam der måtte være ophobet i oliekanaler, rør osv.

  5. flemming meier siger:

    har C3 Picasso 110 hk HDi 2009. ifgl FDM fejl på “samme” motor fra 2010
    Hvad har PSA ændret.Filter ved banjo, eller hvad ?.Næste olieskift nyt bundkar.Citroen siger ingen kulance????jeg siger,SÅ LA DA VÆR.Der går
    3.2 l olie i men der ligger 0.3 l slam/slagger.Så er vi nede på 2,8-2,9
    ren olie og 20000 km.Har spurgt hvorfor bundkar har den udforming, ingen
    kommer med et kvali bud. Næste skift en motor rens med Bell Ad,har mek
    det ikke ,så bed ham få det hjem.Mød op med VARM motor,tilsæt korrekt mængde og lad motor køre i 1 time(bil må IKKE køres)Bell Add har også ad
    til at blande i diesel når du tanker.(Jeg er ikke sælger :)holder dysser
    og andet rent.Kan købes hos onkel Harald(ikke ansat der heller :)Er du i TVIVL, så hold nallerne væk.Har et mønster der er ad h……. til.
    5-10 km og “langtur”40-60 km.men er miljøskadet.Gammel export chauffør.
    Også huske Henrik og Christian`s gode råd om olie kvali.Ps.på en lastbilmotor kommer der ca 32 l KVALI-olie og kører 100.000 km el mer Nøøøøøøøøøøøj er nogen der siger,jamen,jamen,det er faktisk færre km pr
    l motor olie end p-bil.Det er jo ikke olien der bliver slidt,den bliver brugt igen igen,men additiverne.Bare spørg Mærsk,de skifter aldrig motorolie,men anyliserer den hele tiden,sender resultater og opdaterer med addi.Vil vædde på de ikke har et bundkar som PSA.

  6. flemming meier siger:

    Nogle der har ide om hvad forskel der er på C3 Picasso 110 2009
    og samme 2010 så vil gerne høre om det

  7. Ole siger:

    Du skriver at der er en række andre biler end dem der er nævnt i Kontant, som også lider under det dårlige bundkar. Er der et sted vi kan se oversigten over disse. Jeg har f.eks. fået skiftet turbo på min efter 35.000 motorvejskilometer – heldigvis under garantien, men hvis den også har det nævnte bundkar er det jo en stakket frist inden vi har balladen på ny.

    Et samlet overblik, frem for det tilsyneladende udpluk DR har fundet frem, ville jo bogstaveligt talt være guld værd.

  8. Allan Levisen siger:

    Sod problemer
    det undre mig at når det nu er så vigtig at motorolien er i orden. Hvor for har man så den indstilling, bare den er billig så er den god. Og når jeg læser de svar der er, Så er der ikke ret mange der taler om olien.

    Vil du være god ved din bil og din pengepung så var det nok en god ide at se denne video. http://youtu.be/bJPZH6bVECI

    MVH. Allan Levisen

  1. Undgå problemer med din dieselmotor - Motorjournalisten
  2. Benzin eller diesel - Side 2

Skriv kommentar