Klumme

Højrekørsel: Red dynamikken i trafikken

Højrekørsel: Red dynamikken i trafikken

Placering i den rigtige vognbane. Det har været en personlig kæphest, siden jeg tog kørekort, hvor min kørerlærer understregede, at vi har højre-kørsel i Danmark. For nogle kan det synes indlysende, men alt for mange bilister har ikke fanget budskabet: Man kører i højre side af vejen – også på motorvejen!

Men hvem kan dog være uenig i det, tænker du måske. Det er der naturligvis heller ikke mange, der er, når det altså kommer til kørsel på landevej, men på motorvejen tror alt for mange mennesker, at alle spor i samme retning er frit til rådighed – eller at placeringen på motorvejen afhænger af din fart.

“Jamen jeg trækker jo ind, hvis der komme nogen”
Lad mig lige understrege med det samme: Uanset hvor hurtigt du kører, så skal du trække ind til højre, så snart der er plads til det. På den måde opstår der ikke farlige situationer, hvor en bil, som du måske ikke lige har opdaget, begynder at overhale indenom, fordi du ikke kan finde ud af at lægge dig i den rigtige vognbane.

Men selvom du tydeligt kan se, at der ikke er nogen biler bag dig, så hjælper du dine foran-kørende bilister ved at trække ind. På den måde kan de nemlig langt nemmere vurdere, med hvilken hastighed du nærmer dig, så de har en chance for at bedømme, om de eksempelvis kan nå at overhale den bil, som ligger foran dem. For hvis du holder dig i samme vognbane ved de, at de roligt kan trække ud. Men hvis du trækker ud før dem, så ved de også, at de må vente, til du er kørt forbi.

Den mulighed for at bedømme situationen fjerner man fuldstændig ved konsekvent at ligge i venstre vognbane. For i sådanne situationer vil mange bilister være nødt til at ‘tage en chance’, fordi de er nødt til at køre ud foran dig. Du giver dem ikke en chance for at overhale og så opstår de farlige situationer, hvor du bliver nødt til at bremse hårdt op, fordi personen foran dig troede, at han eller hun lige kunne nå at overhale først.

Forkert vognbane-placering fjerner simpelthen dynamikken i trafikken.

Jo flere spor desto værre
Det mest frustrerende er, at jeg jævnligt oplever manglende forståelse for mit synspunkt. Og aller værst bliver det, når der er mere end to spor på motorvejen.

“Jamen jeg kører jo ikke langsomt! Den dér vognbane er jo kun til dem, der kører under 110!” har forklaringen flere gange lydt, når jeg har spurgt min kæreste, hvorfor hun konsekvent lægger sig i den midterste vognbane af tre, selvom der er frit i vognbanen til højre.

Så bliver jeg lige nødt til at tælle til 10. Pointen med tre vognbaner er jo netop, at det er muligt for flere biler at overhale på samme tid. Og hvis der ikke er nogen at overhale i det inderste spor, så skal man altså trække ind. På den måde kan bilen, der kommer langt bag dig, og som kører lidt hurtigere, overhale dig, samtidig med at den bliver overhalet af en stor Audi, der kommer baldrende med 163. Og nej, det er ikke dit job at være politimand – med mindre du naturligvis ér politimand.

Hurra for Vejdirektoratet!
Heldigvis føler jeg mig ikke længere alene med min holdning. For Vejdirektoratet har netop lanceret, hvad jeg vil betegne som én af de vigtigste kampagner i nyere tid. Det er nemlig en kampagne, der skal gøre danskerne opmærksomme på, at vi i Danmark kører i højre side af vejen. Hidtil har emnet været temmelig overset – måske fordi det er så indlysende. Men der er så ufatteligt mange, der ikke forstår systemet, så jeg hilser Vejdirektoratets kampagne meget velkommen. Man kan jo sige, at manglende brug af sele og spirituskørsel handler om moral – men det her handler i nogle tilfælde om decideret uvidenhed.

Og så er der selvfølgelig det juridiske. Ifølge Færdselslovens §15 koster det dig 1000 kr., hvis du har “...undladt at holde så langt til højre som muligt.” I 2009 (jeg har desværre ikke kunnet finde nyere tal), blev der ifølge FDM uddelt næsten 4000 bøder for forkert vognbaneplacering.

Så kør pænt. Og ikke mindst: Kør rigtigt.

Her kan du se kampagne-videoen.

Skærmbillede 2013-03-30 kl. 08.39.03

Tags: , , , , ,

2 Kommentarer

  1. jette andersen siger:

    Den tvungne højre fører til farlig slalomkørsel, der ikke hører hjemme på motor/landeveje. Højre bane kører meget langsommere end venstrebanen, og når man skal “ud” igen, er der ingen accelerationsbane, ligesom udsigten bagud forbi lastbilen er stærkt begrænset. For højre bane er oftest fyldt op af lastbiler, det er det, den er der for.
    Du skriver: lige meget hvor stærkt du kærer, skal du trække ind. Du har ikke eneret på venstre bane. Hvis man holder fartgrænsen, har man lige så megen ret til banen som du. Din blog er skrevet til de få, der kører meget for langsomt i ventre bane, men resultatet er, at du generer mange lovlydige bilister, der tvinges til en evindelig ind/ud-kørsel.
    Det er ved for høj fart og ved baneskift, at ulykkerne sker, så begge skal begrænses mest muligt. Ved at forlange banen for dig selv, tvinger du andre væk, og det er ikke meningen med to eller flere baner. Kunne du bare selv holde fartgrænsen, vil vi alle komme frem i live.

  2. MM siger:

    Jette…det er noget vås!
    Selvfølgelig skal man ikke trække ind, hvis der ikke er plads!

    Men du skal trække ind når der er plads….og det betyder samtidig, at færdsel i venstre vejbane(r) skal AFVIKLES som en overhaling…dvs. man skal ikke være flere minutter om at overhale.

    Desuden går du med din placering i f.eks. midtersporet det jo SELV ganske farligt for de bagvedkørende, der f.eks. skal skifte spor 2 gange for at lave en overhaling.

    Ofte vil venstrekørsel i praksis betyde, at 2-3 gange FLERE biler ligger i venstre bane…og højre bane er ganske tynd med trafik.

    Selvfølgelig skal man ikke flytte sig for bagvedkommende, hvis man AFVIKLER sin overhaling…bagvedkommende idioter, der ikke holder afstand er i sig selv et kæmpe problem.

Skriv kommentar