Biltest

Imponerende i10’er i interessant indpakning

Imponerende i10’er i interessant indpakning

Danmark er efterhånden blevet en nation af mikrobilejere. Og fordelene er indlysende. Økonomisk brændstofforbrug, adrætte køreegenskaber og naturligvis de – i et dansk perspektiv – grotesk lave priser på nye modeller.

Men selvom brændstofforbrug og nyprisen er vigtige faktorer for de danske bilkøbere, så er der også et sidste vigtigt parameter, som ganske få mikrobilsproducenter fokuserer på: Garanti. Dette er én af flere klare trumfer, som den nye Hyundai i10 har på hånden, og som skal bringe den nye version op blandt de fem mest solgte mikrobiler på det danske marked. Vi har testet den lille koreaner med de store ambitioner. 

Ny model med europæisk fokus
Testbil Hyundai i10 ComfortDet er ikke blot en lappeløsning af et facelift, der er landet hos forhandlerne i begyndelsen af 2014. Hyundai i10 er en spritny bil med alt hvad det indebærer af tekniske og designmæssige forbedringer – og der er især sket nogle kvantespring hvad angår designet.

Væk er den forældede instrumentering. Væk er den alt for iøjenfaldende dårlige plastic på alle synlige overflader. Og væk er det katastrofale udvendige design, der tidligere skilte i10 ud fra de andre i mikro-flokken på godt og ondt. Mest ondt. Derfor er den nye model er designet og udviklet i Tyskland med det europæiske marked for øje, og bilen bliver heller ikke længere produceret i Asien men i Tyrkiet og med komponenter fra flere europæiske underleverandører.

Høje ambitioner
Den fornuftige og naturlige udvikling af den lille mikrobil, har fået den danske importør af det sydkoreanske bilmærke til at skrue forventningerne i vejret i forbindelse med lanceringen i januar. Hyundai i10 skal være blandt de fem mest solgte mikrobiler i Danmark, når 2014 går på hæld, lød det, da bilen blev præsenteret for den danske presse i slutningen af 2013.

Skærmbillede 2014-03-04 kl. 19.06.14Det betyder, at den skal op og konkurrere med de syv mikrobiler; Volkswagen Up!, Toyota Aygo, Skoda Citigo, Kia Picanto, Peugeot 107, Citroën C1 og Seat Mii, som i 2013 alle lå over den gamle Hyundai i10 på salgslisten, så det kan synes som noget af en mundfuld. Dog taler det til Hyundais fordel, at trillingerne Aygo, C1 og 107 alle er ved at være pensionsmodne på nybilsmarkedet, hvilket betyder, at der bliver flere pladser i Top 5 ledige.

Hvordan er kabinen?
Den nye i10 har flere trumfer i ærmet – ikke mindst bagagerummet, der takket være større akselafstand og bredere kabine er blevet klassens største på pæne 252 liter. Generelt er bilen blevet væsentligt større – helt nøjagtigt 80 mm i længden og 65 mm i bredden. Og selvom interiøret har fået en gedigen overhaling, finder man stadig de praktiske løsninger med Bluetooth- og USB-tilslutning af telefonen, højdejusterbart rat med varme og overskuelig ratbetjening.

Hvordan er komforten?
Det høje udstyrsniveau i Hyundai i10 gør den til en fornøjelse at køre i – selv længere ture. Ratbetjening af fartpilot, radio og bluetooth er efterhånden et must i moderne biler. Og det kan du få i en Hyundai i10. Rattet kan dog kun justeres op og ned – ikke ud og ind. Det var ikke noget problem for mig, men det kan være en af de detaljer, der kan øge komforten yderligere.

Der er generelt god plads i bilen. Højt til loftet. Acceptabel benplads. Og så er kabinen er støjsvag, så man bliver ikke ør i hovedet af motorvejskørsel, og samtidig er musikanlægget af tilstrækkelig kvalitet til, at yndlings-playlisten på telefonen kan afspilles uden irritation – modsat tilfældet i Suzuki S-Cross.

Hvilke motorer findes der i Hyundai i10?
Du kan vælge mellem fire benzinmotorer:
– 1.0 eco med 66 hk, som kører 23,3 km/l.
– 1.0,  ligeledes med 66 hk, som kører 21,3 km/l.
– 1.25, med 87 hk og en brændstofforbrug på 20,4 km/l.
– 1.25 aut. med 87 hk med med et noget lavere brændstofforbrug på 16,1 km/l.

Er prisen rimelig?
Hyundai i10 1,0 Eco med det billigste udstyrsniveau ligger på kun 89.995 kr. Og selvom du vil have hele udstyrspakken, behøver du ikke lægge mere end 109.995 kr. Det må man sige er en umådelig flot pris i forhold til konkurrenterne, som godt nok har lignende priser, men som dumper fælt på udstyret.

Hvad koster den at køre i?
Efter fire år og 80.000 km. må du forvente, at din Hyundai i10 har tabt ca. 45.000,- i afskrivning – naturligvis afhængigt af udstyrsniveau og motorstørrelse. Til gengæld er den nogenlunde billig at holde kørende. For kører du økonomisk, kan du nå op i nærheden af 20 km/l, hvilket samtidig betyder, at du kan nøjes med at betale 580 kr. om året i ejerafgift.

Hvordan er den at køre i?
Komfort og praktiske løsninger er nogle af de vigtigste aspekter, når man taler om, hvordan den lille Hyundai er at køre i. Men det er altså ikke et ophidsende bekendtskab at sætte sig bag rattet i en i10. Den lille 1-liters motor med 66 hk klarer sig pænt ved bykørsel. Rigtig pænt faktisk. Og det er naturligvis også her, den lille mikrobil med benzinmotoren hører hjemme. Det skal dog lige nævnes, at den elektriske servostyring, som gør det nemt at manøvrere i tæt trafik, fuldstændig fjerner følingen med hjulene ude foran. Det føles som om, rattet sidder på en elastik, og det kræver en vis tilvænning, hvis man er vant til klassisk servostyring. Det kan være et minus for nogle.

Har man planer om at nærme sig en motorvej, bør man lede efter et andet køretøj. Her kommer de 66 hk virkelig til kort. Op til 100 trækker den fint, men herefter begynder utålmodigheden at melde sig. Og forsøger man en sjælden gang at snige den over de 130, skal man virkelig have plus på overskudskontoen på forhånd. Det går ufatteligt langsomt. Til sommer tester vi Hyundai i10 1,25 Style. Så må vi se, om den er mere villig, når speedometeret skal over de 100 km/t.

Konklusion:
Alt i alt er Hyundai i10 en fremragende bil. Det er ikke for sjov, at FDM har udset den lille koreaner til at overtage tronen fra en af de aller mest udbredte biler i Danmark i disse år – VW up!. Her på Motorjournalisten.dk kan vi kun være enige.

Den rummelige kabine, de praktiske løsninger og det høje udstyrsniveau kombineret med den bedste garanti på markedet, gør livet surt for konkurrenterne. Samtidig har designet, som hidtil har været noget af en akilleshæl, fået en gevaldig overhaling. Det er små ting som manglende motorkraft ved motorvejskørsel samt slattent styrtøj, der gør, at den nye Hyundai i10 ikke får topkarakter i denne omgang. Det bliver spændende at se, om den større motor gør bilen mere interessant. Det vil tiden vise.

Antal stjerner
 ★★★★★
5 ud af 6 stjerner.

 

 

IMG_7453

 

Tags: , ,

Ingen kommentarer


Skriv kommentar