Biltest

Hyundai i10: Det er det indre der tæller

Hyundai i10: Det er det indre der tæller

Den sydkoreanske mikrobil stormer frem på det danske marked. Siden begyndelsen af 2012 er mere end 3.000 Hyundai i10’ere blevet sendt på gaden. Med en ny kampagnemodel sætter Hyundai yderligere skub i tingene ved at smide aircondition, bluetooth og multifunktionsrat med i prisen. Men hvad er Hyundai i10 for en bil? Vi har testet den lille udfordrer i mikro-klassen.

Det er godt nok ikke nogen skønhed, der holder der på parkeringspladsen ude foran den lokale forhandler og venter på mig. Jeg havde faktisk glemt, hvordan en i10 ser ud, og det er ikke en glædelig påmindelse. Som en herreløs hund står den under halvtaget og plager om at blive luftet. Og nej, det er ikke en charmerende “Lady & Vagabonden”-én af slagsen. Jeg synes faktisk, at det er én af de grimmeste biler, der kan købes for tiden – på niveau med Suzuki Splash og Opel Agila.

Deform på godt og ondt
Men den lille Hyundai skal da have en chance for at bevise sit værd, så jeg finder mig til rette i den plastic-befængte kabine og sætter gang i den lille bil.

Jeg er faktisk overrasket over, hvor meget plads der er i bilen, hvilket måske retfærdiggør de deforme proportioner set udefra. Jeg kan i hvert fald nemmere acceptere den relativt høje loftshøjde, når det betyder, at jeg trods mine 193 cm kan sidde behageligt oprejst bag rattet.

Det er ikke imponerende mange kræfter, der kommer ud af den lille 1,25 liters motor, men jeg accepterer det på en helt naturlig måde, da jeg ikke er i tvivl om, at jeg sidder i en mikrobil. Det er langt værre at sidde i en stor bil og mangle kræfter, end at sidde i sådan en i10, som skal leve af 86 hestekræfter. Det er også som om, de andre trafikanter automatisk accepterer, at det lige tager et par sekunder længere at overhale en lastbil på motorvejen.

Mulighed for klip i kortet
Jeg sidder lidt i mine egne tanker på motorvejen og er faktisk begyndt at få øjnene op for de gode ting i bilen, da en lille blå Hyundai blæser forbi mig i det yderste spor. Det er slet ikke faldet mig ind at køre hurtigt, fordi bilen som udgangspunkt lægger op til økonomisk og rolig kørsel. Men jeg er naturligvis nødt til at finde ud af, om den blå Hyundai i virkeligheden var en i10, eller om jeg bare så syner, så jeg gearer ned og sætter efter det blå lyn. Da vi rammer lidt tæt trafik lykkes det mig at indhente den, og ganske rigtigt – det var skam en i10’er.

Da trafikken løsner op igen, må jeg lade den blå søsterbil suse afsted igen, da den tydeligvis kører en hastighed, hvor man mister kørekortet uden advarsel, hvis man passerer en færdselskontrol. Men den åbner mine øjne for, at den faktisk godt kan klare sig blandt de andre trafikanter, selvom hastigheden ligger over 130 km/t.

Den grimme pige i klassen
Tankerne får igen frit løb, og jeg begynder at se visse ligheder mellem bilen og en veninde jeg havde på efterskolen for mange år siden.

Jeg kan huske, at jeg de første mange måneder ikke rigtig snakkede med hende. Hun så lidt underlig ud, og hendes stemme var temmelig mærkelig, så jeg følte ikke et behov for at lære hende nærmere at kende. Men pludselig fik jeg øjnene op for hendes andre kvaliteter. Hun var nemlig utrolig morsom, og de sidste måneder på efterskolen blev helt anderledes, fordi jeg accepterede, at udseendet ikke betyder alt, men at der også kan ligge gode historier og oplevelser gemt i én, der ved første øjekast ikke fanger éns opmærksomhed.

 

Motor:
1,25 liters benzin-motor

Udstyrsniveau:
Comfort Plus

Pris:
109.995,-

Økonomi:
21,7 l/km
580 kr. i årlig ejerafgift

Positivt:
Pris, udstyr, brugervenlighed

Negativt:
Benzinforbrug, udseende, kvalitet

Konklusion:
Jeg synes ikke, at 21,7 km/l er særlig ambitiøst, når man ser i forhold til konkurrenterne. Men efter en uge og flere hundrede kilometer bag rattet i bilen må jeg overgive mig. Den er ikke blevet kønnere, den er ikke blevet mindre plastic og jeg har stadig ikke lyst til at hilse på naboen, når jeg sidder i den, men det er altså en ganske udemærket lille maskine, som på trods af et forfærdeligt udseende sagtens kan gemme på nogle gode oplevelser.
Så er du på udkig efter en mikrobil, så er du nødt til at prøve en tur i i10’eren, før du smider penge efter en Up!, hvor du skal betale ekstra for mange af de ting, der følger med i prisen hos Hyundai.

Antal stjerner: 3 ud af 6

 

Hyundai_i10-8909

 

Hyundai_i10-8884-2 Hyundai_i10-8911 Hyundai_i10-8907 Hyundai_i10-8904 Hyundai_i10-8906 Hyundai_i10-8900 Hyundai_i10-8898 Hyundai_i10-8897 Hyundai_i10-8896 Hyundai_i10-8894 Hyundai_i10-8892 Hyundai_i10-8885

Tags:

4 Kommentarer

  1. mikail siger:

    orghhhh syntes nu udsennet er ok til en lille model

    • Det er skam også helt i orden at synes det 🙂 Og jeg synes bestemt også, at den har sine stærke sider. Men kan du komme i tanker om en mikrobil med et grimmere udseende?

  2. Palle Jensen siger:

    Jep det kan jeg , Chevrolet spark den er rigtig grim , sys i10’s problem er at den er for høj og alt for smal ellers er den da ok. 😉

  3. Doris Gertsen siger:

    hej med jer der har Hyundai I 10 1.2
    har på et tidspunkt skrivet vedr.at den lantfra køre så meget som de lover. og har haft en fra forhanleren til at vise hvad han kunne køre på L.
    han fik den på 15,45 pr. L.
    så har jeg fået et svar nu 1 år efter fra en der Sofus Nielsen om jeg ikke kan køre bil .til ham vil jeg svare køre efter forskriftet som der står man skal. men til dig som kan få den til at køre fra 18 til 23/24 på Literen vil jeg gerne have undervisning og vejledning fra dig
    M.V.H Doris

  1. Premiere: Lille Hyundai med store ambitioner

Skriv kommentar