Biltest, Nye biler

GTI uden i i

GTI uden i i

Jeg drømmer lige lidt her. Jeg befinder mig i Korea. Er direktør hos Kia og udviklingschefen viser mig sin nyeste kreation.

– Hr. Kim Ebbe, her er den nye Kia Pro Cee’d GTI ( han udtaler det forhåbentlig, så jeg kan ikke høre den idiotiske stavemåde)

– Ja, den ser da rap ud, siger jeg

Lækre sæder i alcantara og læder. Flot elektronisk speedometer. Lækker gearknop. Fine røde detaljer. Masser af knapper i rattet.

– Ikke dårligt, siger jeg til udviklingschefen og hopper ind til den første køretur.

Efter en halv dag i på de koreanske småveje kommer jeg tilbage. Lettere anspændt.

– Hvis det havde været længere nordpå, så var du blevet skudt, siger jeg til ham

– H-H-Hvorfor, stammer udviklingschefen.

– Det er jo ikke en GTI, siger jeg til ham

– Det er det da, siger han (nu antager vi at udviklingschefen tør svare igen, selvom det måske ikke er tilfældet i Asien). 1,6 liters turbomotor med 204 hk, stram undervogn og et lækkert udseende, det er jo opskriften på en GTI

– Jojo, men en GTI skal være sjov på hver en meter. Styringen skal være skarp. Motoren skal lyde sportsligt og reagere hurtigt på enhver ændring. Den her bil er hurtig, men den føles doven, det er som om speederen ikke har forbindelse til motoren, styretøjet fortæller mig ingenting om vejen. Bilen er hurtig, men den er kedelig.

– Jamen har du prøvet GT-knappen, siger ingeniøren.

– Gør den nogen forskel på styretøjet, affjedringen eller motorresponsen, spørger jeg ham

– Nej, men du kan se hvor mange NM og hestekræfter motoren producerer i real time, siger han entusiastisk.

– Arhmenforhelvede da også, siger jeg og fortsætter:

– Det er jo sjovt nok, men vi har en bil, der på den ene side signalerer masser af race og trackdays, og på den anden side bare ikke er involverende. Og hvad laver en elektronisk håndbremse i en GTI – fy for pokker. Det må vi kunne gøre bedre.

– Ja men ikke nu, produktionen er linet op, siger udviklingschefen spagt.

– Nå, så gør vi det sådan her: Fjern I’et fra GTI og kald den GT, så passer pengene. Det er en fin rejsevogn, for de, der ikke kan lide diesel. Og så tag lige mig med, når vi skal lave en rigtig GTI

– Ye, siger udviklingschefen og bukker.

 

 

Q&A på Kia Ceed GT

Se specifikationer her.
Hvordan er kabinen?
Kabinen i Kia Ceed GT er lækker – især med navigationsanlæg. Det sportslige præg er fint understreget med røde detaljer uden at der går for meget banjo i det.

Hvordan er komforten?
For en bil af denne type er den rigtig fin. Naturligvis er affjedringen fast, men den er ikke ukomfortabel.

Hvad er fedt?

Kabinen er lækker og motoren har egentlig et godt overskud.

Hvad er dumt?

De ser jo egentlig ret fede ud, de otte! Kørelys, men det er noller at man ikke kan slå dem fra. Brændstoføkonomien er opgivet til 13,5, hvilket lyder lavt, når Seat Leon FR praler med 16,7 km/l. I praksis er forskellen formentlig ikke eksisterende. Forskellen opstår fordi Kia ikke har fokuseret på brændstoføkonomi og fx har udeladt stop-go.
Hvilke udstyrsniveauer er der?
Først og fremmest er der en femdørs og en tredørs – begge fås også som van. Tredørsvarianten hedder Proceed(pro_c’eed).

For tiden kan du få en worldcup-udgave uden navi og uden uden elektronisk håndbremse til en skarp pris.

Er prisen rimelig?
Ja, især i World Cup-udgaven til  lige omkring 300.000 kr.

Se aktuelle priser her

Hvad med garantien?

Som de andre Kia, dækker Kia op til 150.000 km eller 7 år.

Hvilke konkurrenter har Kia Ceed GT?
De oplagte er Seat Leon FR, Mini Cooper S og Golf GTI. Når vi taler GTI 2014, så har de fleste 250 hk eller derover.

Konklusion
Kia Ceed GT lever op til sit navn. Den er en fin rejsevogn, med sportsligt antrit. Kabinen er tilmed ret lækker. Men det er skuffende, at den ikke er mere involverende at køre i. Man føler sig ikke i kontakt med motor og hjul, så den er desværre ikke en ’billig’ genvej til GTI-sjov. En Mini Cooper S kører langt sjovere.

 

 

Tags: , ,

Ingen kommentarer


Skriv kommentar