Nyheder

Ford laver verdens bedste motor

Ford laver verdens bedste motor

Ford vinder Engine of the year igen.

87 journalister fra 35 lande har stemt på verdens motorer for at finde den bedste udfra kørbarhed, kraftoverskud, økonomi og ikke mindst implementering af ny teknologi.

Fords fine lille tre-cylindrede EcoBoost-motor tager prisen for andet år i træk. På trods af den kompakte størrelse så yder den lille kraftpakke op til 125 hk og 200 Nm. Samtidig præsterer den økonomi, der næsten kan sammenlignes med diesel . Det er ikke fordi motoren har så meget ny teknologi, men den er alligevel temmelig avanceret med spraysmøring, variable knastaksler og direkte indsprøjtning. Og der er altså ikke nogen, der har bygget en bedre motor siden sidste år, mener de 87 journalister.

Personligt tog jeg hellere 1,6 Ecoboost, der er knapt så hårdt pumpet og vibrerer mindre – også den kan have en glimrende brændstoføkonomi. I øvrigt lyder Fords Ecoboost-motorer bedre i mine ører end BMW’s Twinpower-motorer, der vinder i sin klasse.

Blandt de andre placeringer er det især den lille TwinAir-motor fra Fiat, der springer i øjnene. I denne sammenhæng kører den på gas og er derfor med i den grønne kategori. Desværre for gasbilerne viser det sig ifølge Energistyrelsen, at CO2-regnskabet slet ikke er så grønt, som man havde håbet. Godt nok er deres beregninger lavet for tung transport, men udviklingen i dieselmotorers effektivitet i biler er endnu længere fremme end i de tunge køretøjer.

Volkswagens vinder i kategorien Ny Motor indeholder som sådan ikke så megen ny teknologi. Deres Active Cylinder Technology, hvor nogle cylindrene kan sættes ud af drift har været brugt på større biler i mange år fx Mercedes-Benz/Chrysler Hemi fra 2004. Nyt er at det bruges på mindre biler og det kan man jo kun nikke anerkendende til

 

Vinderne i alle klasser:

Under 1 liter

Ford 999 cc Ecoboost

1,0 – 1,4 liter

Volkswagen 1,4 TSI TwinCharger

 1,4 – 1,8 liter

BMW/PSA 1,6 Turbo

 1,8 – 2,0 liter

BMW 2,0 TwinPower

 2,0 – 2,5 liter

Audi 2,5 TFSI (TT-RS, RS3)

 2,5 – 3,0 liter

Porsche 2.7 DI boxer (Cayman, Boxster)

 3,0 – 4,0 liter

McLaren 3,8 liter V8 biturbo (MP4, P1)

Over 4 liter

Ferrari 6,3 V12 (Ferrari FF, F12 Berlinetta, LaFerrari)

‘Grøn’ motor

Fiat 875 cc TwinAir CNG

Ny motor

Volkswagen 1,4 TSI ACT (Active Cylinder Technology)

 Performance

Ferrari 6,3 V12

 

 

Ingen kommentarer


Skriv kommentar