Forbrugsstof, Nyheder, Teknik

Fejlfri tysker: Porsche 911 mest driftsikre bil

Fejlfri tysker: Porsche 911 mest driftsikre bil

Toyota producerer nogle af de mest driftsikre biler på markedet. Intet mindre end fem modeller har den japanske bilproducent fået ind i Top 10. Men Toyota kan alligevel ikke hamle op med tyske Porsche. Den legendariske 911’er ligger nemlig suverænt i front, når man ser på andelen af fejlfrie biler efter 6-7 år på vejene.

Det er den globale virksomhed TüV – som er eksperter i at overvåge og inspicere tekniske løsninger – der har fremlagt det (for nogle) lidt overraskende resultat. Det er ikke første gang, at Porsche har afvist alle fordomme om, at en sportsvogn ikke kan være lige så pålidelig som enhver anden bil. Men det er første gang, at det er sket så overbevisende.

TüV’s liste over de mest fejlfri biler er baseret på resultater med biler, der var mellem 6-7 år gamle. Og her var der altså ingen tvivl om, at det var Porsche 911, der havde færrest fejl. Bilerne havde i gennemsnit kørt 59.000 kilometer og kun 6,2 procent af ejerne har rapporteret om tekniske problemer og/eller sammenbrud i den tid.

– For Porsche er undersøgelsen nu blot endnu et bevis på, at 911 er fremstillet i en uovertruffen kvalitet, og uden problemer klarer at blive kørt hver eneste dag året rundt, skriver den tyske bilproducent i en pressemeddelelse.

Her kan du se Top 10 over de mest fejlfrie biler:

Placering:     Model:                         Fejlprocent:        Gennemsnit km:

1                         Porsche 911                    6,2 %                         59.000 km
2                         Toyota Corolla Verso   6,6 %                         91.000 km
3                        Toyota Prius                   7,0 %                         83.000 km
4                        Toyota Rav4                   8,3 %                         81.000 km
5                        Toyota Avensis              8,6 %                         96.000 km
6                        Mazda 2                          8,7 %                         68.000 km
7                        Ford Fusion                   8,9 %                          71.000 km
8                        VW Golf Plus                 9,6 %                          78.000 km
9                        Toyota Corolla               9,9 %                          81.000 km
10                      Subaru Forester            9,9 %                          90.000 km

 

911

Porsche 911 er ifølge TüV den mest fejlfrie bilmodel.

Tags: , , , ,

4 Kommentarer

  1. Nicolai Storm Lund siger:

    Spændende. Men hvor har de deres datagrundlag fra?
    Er det baseret på syns resultater eller?

    Jeg tænker altid at hverken syn eller ADAC tal er specielt retvisende. Synsdata fortæller jo kun noget om den type fejl som vil blive observeret ved et syn, hvilket en lang række mekaniske fejl aldrig vil.
    Ved ADAC analyserne er det umuligt at korrigere for forskellige forbrugsmønstre, især i forhold til service besøg m.m.

    Feks er jeg helt sikker på at Toyota ejere er blandt de mest pligtopfyldende hvad angår service besøg, hvor andre bilejere har tendens til at køre indtil noget tilpas alvorligt går i stykker.

    Men artiklen er om ikke andet en glimrende kilde til at forklare konen hvorfor jeg skal have en 911 næste gang. TAK!

    • Data bygger på TÜV’s undersøgelser fra egne synshaller og svar på spørgeskemaer fra bilejere. Du har helt ret i, at det ikke nødvendigvis giver et præcist billede af driftsikkerheden, når man ser på synsresultater, men kombineret med bilisternes egne udsagn skulle det gerne kunne give en indikation af hvilke bilmodeller, der generelt er pålidelige.

      Jeg vil nødig begynde at spekulere i service-mønstre hos ejerne af de specifikke bilmærker, men det er da bestemt ikke umuligt, at Toyota-ejere er bedre til at få sendt bilen til service 🙂

      Ja, men du skal nok nøjes med at bringe konklusionen og ikke den samlede Top 10 – for ellers kan du jo risikere at ende op i en Toyota i stedet 😉

  2. Nicolai Storm Lund siger:

    Det er en enormt svær diciplin, og jeg er sikker på at man meget let vil kunne analysere sig frem til nogle elementære forskelle blandt de ejere de forskellige mærker appelerer til. Det igen vil også påvirke de svar man får ved spørgeskema undersøgelser. Feks vil Audi ejere (i sagens natur) ofte være mere krakilske med ting, som feks en Fiat ejer (håber ikke jeg sårer nogen her) ville finde værende ubetydelige detaljer.

    Men det giver da som du siger ihvertfald en indikation.

    Så længe konklusionen er at jeg får en mere driftsstabil bil ved at købe en 911, så er jeg fuldstændig ligeglad med hvilken metodik der bruges (-;

Skriv kommentar