Euro 6 gør dieselmotoren ren
for nylig var jeg til et spændende seminar afholdt af Citroën. Emnet var de nye krav til forbrændingsmotorer der trådte i kraft 1. september 2014 for nye typegodkendelser, og generelt fra 1. september 2015, hvorefter alle biler der sælges skal overholde Euro 6. Euro 6 er den hidtil skrappeste standard, og den sidestiller næsten dieselbiler med benzinbiler – indtil nu har dieselbilerne kunnet udsende væsentlig større mængder kvælstofilter også kaldet NOx. Disse stoffer generer luftvejene og menes at være skyldes i en del dødsfald. Fre og med Euro 6 er kravene næsten ens.
I følge Chefingeniør og direktør for udviklingen af BlueHDi 1.6 motoren, Franҫois Galliot, er det kun naturligt, at kravene for motortyperne er ens:
– Det er underligt, at de har været forskellige indtil nu. Vores kroppe er jo ligeglad med, hvor forureningen kommer fra, siger han.
Netop NOx-reduktionen er det springende punkt for dieselmotorerne. Det er nemlig ikke bare sådan lige at nedbringe NOx, der opstår ved højere forbrændingstemperaturer. Indtil nu har man blandt andet holdt NOx-udviklingen nede ved hjælp af recirkulation af udstødningen. Det er et effektivt middel, men EGR( Exhaust Gas Recirkulation) skaber nogle andre problem – primært sodopbygning i indsugning, men også tilstoppede EGR-ventiler og ødelagte EGR-kølere.
Da Euro 6 betyder en reduktion fra 0,180 g/km til 0,080 per km og det kan kun meget vanskeligt klares uden nye tekniske anordninger. Pt er følgende teknologier i spil:
1. Selective Catalyst Reduction
2. NOx-trap
3. Udvidet EGR
4. Optimeret forbrænding
Desværre er teori og laboratorietest en ting, mens virkeligheden er en anden. For ikke alle Euro 6 biler lever op til kravene viser en test foretaget af The International Council on Clean Transportation.
Ingen kommentarer