Brugte biler, Nyheder, Teknik, Teknik og tips

Er din motor pålidelig?

Er din motor pålidelig?

Audi er noget skidt og  Honda er godt, hvis du vil undgå motorproblemer

Indrømmet, overskriften spiller på frygt, men motorreparationer er både pest og kolera. Man skal som regel undvære bilen i hele dage og motorreservedele koster ofte det hvide… og det sorte ud af øjnene.

Hvis du vil undgå dette, så er dine chancer klart bedst i en Honda, vurderer britiske Warranty Direct. Risikoen for motoreparationer i en Honda er endda kun halv så stor i en Honda som i en Toyota, der er andenbedst. Én ud af 344 Honda-motorer får problemer, mens én ud af 171 Toyota-motorer kommer i vanskeligheder.

I bunden findes de nu lukkede MG/Rover, men så kommer overraskelsen for nogle – Audi er næstdårligst – én ud af 27 Audi-motorer får brug for sin police til motorproblemer. BMW ligger heller ikke for lunt i svinget som syvendesidst. Ville du have tippet BMW under Renault? Audi og BMWs placeringer kan ikke undskyldes med at de er luksusmærker og har avancerede motorer, for Mercedes-Benz er tredjebedst og dermed bedste tysker.

Du kan selv se i listen, hvor de forskellige mærker er placeret. Land-Rover holder sig lige præcis inden for top 10, men Warranty Direct beretter om en enkelt motorreparation på en Range Rover, der kostede over 100.000 kr. Av.

Audi har haft problemer med en 2,4 benzin, der bruger olie, og så har der stensikkert været bøvl med en del 2,0 TDI, men at dobbelt så hyppigt som Volkswagen er alligevel voldsomt.

Bemærk at spredningen fra nummer 10 til nummer 27 ikke er voldsom. Det er yderpladserne der er interessante.

Warranty Direct sælger udvidede garantipolicer, der rækker ud over fabrikanternes garanti, så de ser regningerne, når en kunde har motorproblemer. I min optik er det pt. de mest pålidelige data, der bliver offentliggjort.(Jeg ville rigtig, rigtig gerne have fingre i de store leasingselskabers interne dokumenter om pålidelighed – send dem gerne til whistleblower@motorjournalisten.dk) 🙂

 

De bedste 10:
1. Honda                            (0,29 pct. – 1 ud af 344)
2. Toyota                           (0,58 pct. – 1 ud af 171)
3. Mercedes-Benz          (0,84 pct. – 1 ud af 119)
4. Volvo                            (0,90 pct. – 1 ud af 111)
5. Jaguar                          (0,98 pct. – 1 ud af 103)
6. Lexus                            (0,99 pct. – 1 ud af 101)
7. Fiat                               (1,17 pct. – 1 ud af 85)
8. Ford                             (1,25 pct. – 1 ud af 80)
9. Nissan                         (1,32 pct. – 1 ud af 76)
10. Land Rover              (1,38 pct. – 1 ud af 72)

 

Taberne:
36. MG Rover               (7,88 pct. – 1 ud af 13)
35. Audi                         (3,71 pct. – 1 ud af 27)
34. Mini                          (2,51 pct. – 1 ud af 40)
33. Saab                          (2,49 pct. – 1 ud af 40)
32. Vauxhall/Opel      (2,46 pct. – 1 ud af 41)
31. Peugeot                   (2,26 pct. – 1 ud af 44)
30. BMW                         (2,20 pct. – 1 ud af 45)
29. Renault                     (2,13 pct. – 1 ud af 46)
28. VW                             (1,91 pct. – 1 ud af 52)
27. Mitsubishi              (1,70 pct. – 1 ud af 59).

 

 

 

Honda laver de mest pålidelige motorer ifølge en Engelsk garantiudbyder

Honda laver de mest pålidelige motorer ifølge en Engelsk garantiudbyder

 

Min kilde til historien er her:

http://www.inautonews.com/

 

 

Tags: , , ,

16 Kommentarer

  1. Nick siger:

    Det er vigtigt at understrege at 50.000 police indgår i statistikken. Temmelig stort! Se her http://www.honestjohn.co.uk/news/miscellaneous/2013-01/honda-and-toyota-top-the-engine-reliability-ratings/

  2. Nicolai siger:

    Men tallene må trods alt være præget af hvilke biler der er Englændernes foretrukne. Sådan at forstå at hvis der er 10 x så meget statistisk materiale om Honda og/eller MG, end feks Audi, VW og Saab, så skal der for sidst nævnte ikke meget til for at trække tallene i den ene eller anden vej.

    Det kunne spændende at se hvordan de efterlyste tale ville ændre billedet.

  3. Nicolai siger:

    Til sammenligning så har Consumer repports i 2012 frigivet tal baseret på 800.000 medlemmers rapport på over 1,2 millioner bler (alle max tre år gamle) . Her finder man feks at Volvo ligger blandt de ti dårligste biler, og Toyota/Lexus/Scion , Honda/Acura er gengangere i toppen.

    ADAC´s statistiske tal er umiddelbart også signifikant større end dem vi har med at gøre her.

  4. Hej Nicolai. Procentuelt bliver resultatet nok cirka det samme, men det kunne da være interessant at have alle data. 50.000 biler er trods alt en slat.

    Consumerreports undersøgelser er også gode – især fordi der er så mange med. Men det er biler til det amerikanske marked og ikke nødvendigvis samme biler som i Europa.

    Når du siger ADAC, mener du så pannenstatistik, for den er efterhånden intet værd, da mange bilmærker bruger egne ydelser i stedet for de Gule Engle

  5. Nicolai siger:

    Hej Ebbe

    Ja jeg tænker på ADAC´s car reliability survey.
    Men så vidt jeg ved tager de højde for antal registrerede køretøjer i deres statistik, hvilket vel burde eliminere problemet med de mærker der bruger egne ydelser, da de ikke indgår hvis ikke repræsentationen er høj nok. Eller tager jeg fejl?

  6. Hej Nicolai

    ADAC Car Reliability (Pannenstatistik)er ikke god længere – og ADACer selv bekymret over validiteten – den bekymring kan jeg dog ikke finde på Adac.de nu

    I FDM’s gengivelse af statistikken står der også at mærkernes egne mobilitetsservice ikke er medregnet.

    Så i mine øjne er statistikken tæt på ubrugelig

  7. Nicolai siger:

    I see. Det sætter naturligvis nogle massive skår i anvendeligheden af den statistik.

  8. Arne Schmidt siger:

    Jeg købte en Audi 2,0 TDI S line kørt 1790000 km årgang 2006 motor tube BPW. pas på bilen har kørt 202000km. nu og blyandten som driver oliepumpen er slidt det koster nu en ny motor, køb ikke audi med motor BPW.nr. dejlig bil men dyrt turbo patrikel filter er også skiftet, konklusion køb ikke Audi brugt jeg kender 8 andre som er samme problem

  9. Brian Madsen siger:

    Lad os lige slå fast at Hr.Ebbe Sommerlund jo er kæmpe Honda fan, og da jeg erhvervsmæssigt har kendt ES i rigtigt mange år, ved jeg også at det er hans foretrukne mærke, når der skal vælges privatbil .

    Rent faktisk har jeg aldrig set ham køre i andet end Honda.

    Derfor er det heller ikke overraskende når ” årets bedste brugtbil” ofte er en Honda, for hvem sidder i udvælgelses komiteen ?

    Rigtigt gættet : Ebbe Sommerlund !

    • Brian, du har ret et langt stykke hen ad vejen. Jeg ender som regel i en Honda, når jeg vælger bil til mig selv. Jeg havde også Honda Civic som favorit sidste år, men det var ikke fordi det var en Honda, men fordi den gav masser af bil for pengene. Jeg havde heller ikke Honda Accord som favorit, da den vandt. Jeg vil ikke engang sige, at jeg anbefaler Honda oftere end andre biler til venner og bekendte. Så der er ikke megen hjemmebanedommer her 🙂 Men jeg synes faktisk at Honda er overset på markedet. På den anden side ville jeg nok ikke være så vild med mærket, hvis alle pludselig kørte Honda

  10. Henrik Rathje siger:

    Jeg sidder også i årets brugtbil jury, som lægmanden fra bilbasens forum mm.

    Udvælgelsen af året brugtbil har efter min erfaring intet med personlige præferencer at gøre. De vælges af 20 mennesker (+ 1 stemme fra bilbasens brugere) med MEGET forskellige holdninger/baggrunde, så det vil være totalt umuligt at vinde bare fordi en enkelt skulle have forudfattede meninger. Så det er noget sludder.

    Da Honda Accord vandt var den det bedste bud set over en bred kam, og var en berettiget vinder. Den var heller ikke min nr. 1 (mener jeg havde den som nr. 2) men set over alle punkter så var den ikke til at komme udenom. Og det ER en god bil.

    Nu skal det så siges at jeg f.eks. har rigtigt gode erfaringer med f.eks. Renault og Citroën(2010 og frem), og jeg tror ovenstående statistik mest går på biler fra 2009 eller tidligere.. og derfor ikke er svarende til dagens standard.. eller?
    Renault har f.eks. siden 2010 fået MEGET bedre styr på de små kontroller.. deres forhandlere halter stadig lidt.. men de prøver da!.. men motorer mm. er rigtigt gode, hvilket jo også bevises af hvor mange andre mærker der benytter PSA motorer i dag.

    Men en meget interessant vinkel.

    Ta også et blik på Pannenstatistik fra ADAC (på tysk.. sorry) https://www.adac.de/infotestrat/unfall-schaeden-und-panne/pannenstatistik/
    den viser et ganske interessant billede, ikke mindst fordi den er sorteret efter årgang. Noget som de fleste danske lister ikke gør, og dermed gør listerne ret ubrugelige. For ja, franske biler var noget møg før 2002-2003.. så gik det fremad. Fra 2010 er de oftest helt på niveau med andre mærker.. ofte bedre.

  11. Henrik Rathje siger:

    kan se du ikke mener pannen statistik er brugbar?.. synes måske det er at gå liiiidt langt.
    Men at der er forskel på hvordan de behandles er dog et problem!

    de fleste statistikker mangler en nøgle ingrediens: er service overholdt!.. mange dyre biler kører som firmabiler, eller hos folk der bare kører den til værkstedet når den siger det mindste.. mange billigere biler har ikke den luksus.. og flere behandles ikke godt. Så de vil ofte poppe op i statistikker som “ringe biler” men har i virkeligheden ofte bare “ringe ejere” 🙂

    Jeg har sagtens råd til en VAG men jeg vælger ikke at købe dem, fordi de ikke er lige så gode som andre biler i den prisklasse.

  12. Ole siger:

    Nogen kører langt mellem olie skift 30.000 km nogle skifter aldrig, fordi når den så begynder at bruge olie, så siger de jamen den har jo lige fået 1 liter ny på, så mener de at skifte intervallen er ved hvert 1000km. Nogle starter en kold motor og gir den sømmet i bund på de første 200 meter hvad kan man så regne med de kan rulle af Km. for den brækker sig.

Skriv kommentar