Klumme

Er det rimeligt at skatteyderne betaler for de riges Tesla?

Er det rimeligt at skatteyderne betaler for de riges Tesla?

Jeg har lige været på TV2 News for at tale om elbiler. Indslaget kom til at handle en hel del mere om det rimelige i, at en luksusbil som Tesla er fritaget for afgift end jeg havde forventet. Jeg har ikke set indslaget, men muligheden for, at jeg var lidt spids foreligger.

Nu fortsætter jeg i Tesla-sporet, selv om jeg mener, at alle elbiler skal være fritaget for afgift i lang tid fremover og at indslaget handlede for meget om Tesla – jeg ville gerne have nuanceret . Miljø- og klimamæssigt er elbiler, den eneste løsning, der giver mening. (Brintbiler må også gerne være fritaget for min skyld) Tilbage til TV2

Jeg blev stillet spørgsmålet, Er det rimeligt at skatteyderne betaler for luksusbiler til de rige? (Frit husket)

Jeg svarede ikke på spørgsmålet, men angreb præmissen.

Dette er ikke mit svar på tv, men mere uddybende.

Skatteyderne betaler ikke til elbiler til de rige.

De biler som Tesla-ejere formentlig havde kørt i ville være leaset. Leasingsselskaberne betaler ikke moms på bilerne, og de betaler en løbende registreringsafgift. Biler eksporteres for ca. 80 pct. vedkommende efter endt leasingperiode.

En Tesla smækker langt over 100.000 kr. i kassen på dag et på grund af momsen. Jeg har set mere præcise udregninger, men forskellen mellem en Tesla Model S og en Audi A6 på en leasingkontrakt er forsvindende lille.

Jeg blev også spurgt om det kunne tænkes, at der ville blive lavet en særlov, der gik efter at ramme Tesla. Og ja, det kan jeg godt forestille mig. Og jeg nævnte ord som jantelov og misundelsesafgift.

For det er præcis hvad det er, Tesla er en af de helt store drivkræfter inden for elbiler. Ved at gøre elbilen attraktiv kan det lykkes at få bilen udbredt, så omkostningerne kan bringes ned, så vi alle kan køre elbil – hvorfor det er en genial ide, skal jeg nok vende tilbage til på et andet tidspunkt.

Bagefter følte jeg lidt at det havde handlet for meget om Tesla – det er jo ikke den eneste elbil i markedet. Men det er den eneste elbil, næsten alle, gerne vil eje. Og derfor er den så vigtig for elbilens fremtid. Og hvorfor elbilen er vigtig for bilens fremtid skal jeg nok komme ind på senere. Promise

Tags: ,

3 Kommentarer

  1. Et rigtig godt svar – og selv hvis vi ikke sammenligner med køb vs. leasing, er regnestykket, som konkluderer at staten går glip af over 1 million kroner pr. afgiftfritaget Tesla udtryk for for megen politisk agenda og for lidt matematik. Jeg har bragt dette eksempel på sociale medier før, men jeg mener godt at det kan gentages:

    Man tager udgangspunkt i at man i stedet for at købe en Tesla til f.eks 700.000 (og ikke betale afgift) vil købe en tilsvarende bil til 700.000 og så betale 700.000 x 180% = 1.260.000 i afgift oven i, med den konklusion, at staten går glip af ~1,2 mio kroner pr Tesla.

    Ud over at salget at Tesla i DK vil falde til nær 0, og at indtægten fra dem derfor vil være 0 (men det er en anden snak), er det fundamentalt forkert at regne på den måde.

    Hvis man har 700.000 til en bil, så har man 700.000 til en bil, afgift eller ej. Derfor ser regnestykket således ud (moms medregnet):

    Tesla: 700.000 kroner, inkl. moms:
    560.000 + 25% moms = 140.000,- i moms til staten.

    Alternativ til Tesla til 700.000 kroner inkl moms og afgifter:
    200.000 + 25% moms = 50.000,- i moms + 250.000 x 180% = 450.000,- i afgift til staten.

    Dette giver altså ikke den officelle “over en million!” i tab, men snarere ((450+50)-170) = 330.000,- i tabt indtægt.

  2. Rasmus Reinhold siger:

    Jeg kunne ikke være mere enig, både i “klummen” og ovenstående kommentar fra Anders Bjerregaard.

    Det giver virkelig ingen mening for mig hvorfor man skulle lægge fuld afgift på elbiler, uanset deres pris og størrelse… Det sagt, så forstår jeg heller ikke helt argumenterne for 180 % afgift på de biler med konventionelle brændstofstyper 🙂

  3. Anette pedersen siger:

    Det er og bliver en misundelsesafgift. Man behøver ikke være rig for at køre i en Tesla men vil man køre i en el-bil fordi man tænker på miljøet og iøvrigt bor udenfor en storby…..ja, så kan man kun køre i en Tesla. Alle andre el-biler er kun beregnet til bykørsel, så at de nu ligger afgifter på Teslaen vil jeg betegne som en diskrimination af alle os som bor udenfor storbyerne. Vi må åbenbart ikke eje en el-bil

Skriv kommentar