Nyheder

Vild udvikling: Dyrt kapløb om universel bil-platform

Vild udvikling: Dyrt kapløb om universel bil-platform

Det bliver i branchen betegnet som den hellige gral. Det er bilernes svar på kuren mod kræft, aids og alzheimer i ét.

Det er en mega-platform der kan bruges til mange forskellige biler og som kan spare producenterne for mange milliarder dollars om året – og forhåbentlig give billigere biler til os allesammen.

Både tyske Volkswagen og franske PSA, der ejer Peugeot og Citroën, arbejder på at skabe hver deres platform, der kan bruges under en bred vifte af koncernernes egne modeller. På den måde vil de spare penge på produktionen, så de også i fremtiden vil være i stand til at præsentere biler til konkurrencedygtige priser. Og mange andre bilproducenter følger i samme spor.

PSA er ved at lægge sidste hånd på en platform, der i løbet af det kommende år bliver fundament i intet mindre end 50 procent af samtlige bilmodeller i koncernen. Dermed ser de ud til at slå Volkswagen på målstregen, da tyskerne også barsler med en mega-platform, der skal bruges i alle små og mellemstore forhjulstrukne biler med VW-logoet på fronten.

Astronomiske beløb på spil
De nye mega-platforme er en produktionsmæssig milesten i bilhistorien. Tidligere har der godt nok været samarbejde på kryds og tværs, hvor man har produceret modeller med fælles fundament for at spare penge på produktionen. Men der har indtil nu kun været tale om enkelte modeller med samme platforme – fx Peugeot 106, Citroën C1 og Toyota Aygo. Vi har også et nyere populært sæt trillinger i form af VW up!, Seat Mii og Skoda CitiGo. Men man har altså ikke tidligere været i stand til at lave en platform der kunne bruges i mange forskellige bilmodeller af forskellig størrelse.

Ifølge nyhedsbureauet Reuters har VW investeret et ufatteligt højt beløb – hele 70 milliarder dollars – i at udvikle mega-platformen MQB, som betyder, at vi i fremtiden kan forvente en langt højere grad af ensretning af platforme, så eksempelvis både VW Polo, VW Golf og VW Passat vil have samme platform. Det betyder gudskelov ikke, at bilerne vil have nøjagtig samme proportioner, da platformen vil have flere variable sektioner, som kan tilpasses de enkelte modeller. På den måde håber VW på at kunne spare op mod 19 milliarder dollars om året!
Under artiklen finder du et billede af VW’s MQB-platform, hvor du kan se den nærmere opbygning og de variable sektioner.

PSA’s kommende mega-platform, der går under navnet EMP2, vil vi allerede se på markedet senere i år, når Peugeot 308 og Citroën C4 Picasso kommer på gaden.

Nye muligheder kan give nye problemer
Men selvom det er en banebrydende udvikling med enorme fordele, så kan det også medføre store konsekvenser, hvis der dukker fejl op i de nye mega-platforme. De seneste år har der været flere eksempler på dette hos blandt andre Toyota, der i 2009 måtte tilbagekalde flere millioner biler pga. en fejl.

Sådanne fejl vil i fremtiden få endnu større konsekvenser for producenterne, da det kan få enorme økonomiske følger, hvis de er nødt til at trække mange millioner biler tilbage på verdensplan pga. en grundlæggende fejl platformen.

Her på billedet ses PSA's bud på en universel platform - EMP2. Allerede i år vil den komme som fundament i Peugeot 308 og Citroën C4 Picasso. Foto: PSA

Her på billedet ses PSA’s bud på en universel platform – EMP2. Allerede i år vil den komme som fundament i Peugeot 308 og Citroën C4 Picasso.
Foto: PSA

 

Og her er VW's MQB-platform. De variable sektioner betyder, at platformen blandt andre kan bruges til Polo, Golf og Passat.

Og her er VW’s MQB-platform. De variable sektioner betyder, at platformen blandt andre kan bruges til Polo, Golf og Passat.

 

Tags: , ,

Ingen kommentarer


Skriv kommentar