Det ER en Citroën (C4 Picasso)
Første gang jeg så billeder af den nye Citroën C4 Picasso måtte jeg lige tjekke datoen. Nej, det var ikke den 1. april. Så de baglygter var ikke en underlig fransk aprilsnar. Den nye Citroën C4 Picasso får baglygter, der i høj grad minder om VW’s designsprog.
Citroën skriver selv baglygterne har en særlig 3-D effekt, som er inspireret af Citroëns seneste konceptbiler Survolte, Tubik og Revolte, men der er ingen af dem der har baglygterne fra en VW, så hvor den brøler er opstået vides ikke. Måske blev chefdesigner Fréderic Soubirou bare lidt træt, da han nåede til bagenden eller også havde han en baby, med diarre i flere dage, så han pludselig måtte tage fri – i så fald er han undskyldt. I hvert fald var næsten alle vi spurgte på Facebook enige om at det var en VW vi viste billeder af.
Jeg spurgte i øvrigt de danske pressechefer om hvad de egentlig synes om at Citroën C4 Picasso har taget VW’s design. Citroën svarede ikke, og VW sagde: “Ja, de må jo lære fra de bedste.” Den kommentar fortjener en smiley 🙂
Og tænk at baglygterne løb med opmærksomheden, for forenden på C4 Picasso er i hvert fald ikke stjålet fra en anden bil – og dog. Faktisk minder de todelte lygter ret meget om Pontiac Aztek, der er kåret som verdens grimmeste bil i flere omgange. Der kunne sådan set også godt være lidt Jeep over fronten.
Citroën har med DS-serien begået nogle rigtig flotte biler – i mine øjne holder især Citroën DS5 100 pct. Så det undrer at man ikke bygger videre i den designretning – nu virker det som om at både DS-serien og den almindelig serie skal være avantgarde – bare på hver sin måde.
Men øjnene skal udfordres lidt engang i mellem og jeg synes faktisk at C4 Picasso er ret vellykket at se på og der er nogle gode ting i posen til kommende ejere:
Følgende er nogle af højdepunkterne sakset (stjålet – ligesom baglygterne) fra Citroëns pressemeddelelse:
Komfort og vejgreb er øget takket være reduktionen af vægten, sænkningen af tyngdepunktet, de nye proportioner og optimering af undervognen med bl.a. ny montering af støddæmpere og ophæng til bagvognen.
Lavere vægt, som er reduceret med hele 140 kg i forhold til den foregående model
C4 Picasso bliver den første Citroën med en BlueHDi* Euro 6 motor, som er udstyret med et særligt system for reduktion af Nox (SCR selective catalytic reduction).
Ved lanceringen omfatter det franske motorprogram to dieselmotorer, som begge leveres med Stop&Start, og henholdsvis 92 og 115 hk. Hertil kommer to benzinmotorer VTi 120 og THP155 med henholdsvis 120 og 156 hk.
Der er masser af fralægningsplads i kabinen, i midterkonsollen mellem sæderne foran, under forsæderne, i dørene og i gulvet foran sæderne på række 2.
Tags: c4, Citroën, Picasso, Snydt, VW
Ingen kommentarer