Biltest, Nye biler

Dansk test af Subaru BRZ

Dansk test af Subaru BRZ

– Over 500.000 kr. ! Det lydervildt dyrt – en Opel Corsa OPC koster da meget mindre. Nogenlunde sådan sagde en kollega, da jeg præsenterede ham for Subaru BRZ, der er den japanske bilmagers bud på en baghjulstrukket coupe anno 2012.

Og selvom en Opel Corsa OPC er en fed bil især i Nürburgring Edition, så er Subaru BRZ bare noget helt andet. På papiret er den ikke vildt hurtig – 0-100 km/t er overstået på 7,6 sekunder, hvilket betyder at din nabos BMW 320d ikke alene føles hurtigere, den er også hurtigere. Men pres den hæse 4-cylindrede boxermotor over 5.000 o/min og lad den skifte, når bippet og blinket kommer ved ca. 7.400 o/min, så er det straks sjovere.

Toyota og Subaru siger, at det her ikke handler om tal – det bliver de selvfølgelig nødt til når bilen ikke er hurtigere, men i mine øjne har de alligevel ret – i hvert fald indtil der bliver lanceret versioner med trykladning og mere power. Turbo har aldrig været på tale til lanceringen, for jeg må gentage mig selv: Køreoplevelsen handler ikke om tal. Og responsen på en sugemotor gør køreoplevelsen mere skarp.

Og det handler heller ikke om, hvem der er hurtigst. Det handler om at køre bil. Det handler om at have det sjovt. Du mærker det allerede i første sving – ude foran bygger verdens hurtigste jernbanearbejder skinner lige derhen, hvor du drejer rattet. Tyngdepunktet er på grund af boxermotoren lavt, og det kan mærkes. BRZ er ikke en ophidset indkøbsvogn, som en Golf GTI – den er bygget til at køre og den er bygget til at blive kørt.

Når du cruiser rundt i byen kunne du godt bruge lidt mere moment, og gearkassen skifter lidt trægt, når den er kold. Motoren har egentlig også nogle uskønne lyde, der givetvis stammer fra indsprøjtningsdyserne – det kendes fra stort set alle nye motorer. Kabinen er praktisk talt kun til to personer – alternativt en voksen og to børn – hvor den ene skal sidde på bagsædet.

Sæderne støtter godt, hvis du er af gennemsnitlig statur, men min krops 105 kilo kød og knogler er lige i overkanten. Jeg føler mig lidt som en rullepølse i en form. Men det er bare hurtigt glemt, når først musikken ikke spiller på anlægget kun fra motoren, og vejen begynder at sno sig, og omdrejningerne kommer i vejret

Subaru BRZ skal helst på bane, bare en gang i mellem – her kan du virkelig mærke den fine balance. Du får en reaktion på dine input lige med det samme. Og bilen er nem at læse. Det er en rigtig sportsvogn, selvom du godt kunne bruge lidt flere kræfter. Det er der snart råd for, da GT86 og BRZ formentlig bliver de mest ombyggede og tunede biler i både USA og Japan. De er nærmest kult allerede, og bare vent til Tokyo AutoSalon har været afholdt i januar, så dukker der endnu mere lir op.

 

Prisen på 549.000 kr. er til den høje side, men der er heller ikke mange konkurrenter. De bedste jeg kan komme i tanke om er Mazda Mx5, brugt Porsche Boxster eller Cayman, brugt Honda S2000 eller en brugt BMW 130i. Formentlig kommer der snart nogle let brugte BRZ og GT86 til salg, og de vil være noget billigere, hvis du da kan vente.

 

 

Der er ikke meget prestige i en Subaru BRZ, den er ikke helt vildt hurtig og en Audi A5 er faktisk mere lækker. Men jeg elsker BRZ (og GT86), fordi den tør være en rigtig sportsvogn, der tør satse mere på at gøre sin ejer glad, end på at skaffe ham prestige. Subaru BRZ kræver noget af sin chauffør før den giver de sidste km/t – lidt som en gammel BMW M3, der heller ikke bare forærer dig al sin speed og power, som en dieselbil gør. Sagt med andre ord – Subaru BRZ er for mænd, og kvinder, med nos…

Fem ud af seks stjerner

Læs mere om bilen hos Subaru.dk

 

Subaru BRZ er stort set identisk med Toyota GT86 

Tags: , , ,

2 Kommentarer

  1. Jeg beklager, at mit galleri er så skod – skal lige have mit nye plugin til at virke.

  2. Martin siger:

    Fede billeder, og dejligt med en størrelse på billederne.

Skriv kommentar