Biltest, Nye biler

Dacia Lodgy test

Dacia Lodgy test

Min indre jyde vil have denne bil. Han kværner løs i mit hoved. Dacia Lodgy 1,5 DCi Ambiance 175.000 kr. Fin dieselmotor. Langt på literen. Plads til syv. Tagrails til kajakken. Tre års garanti. 175.000 kr. 175.000 kr!

Min indre motorjournalist krymper sig. Han har det som, når han holder kærestens taske på Strøget. Han føler, at han har taget nogle meget stramme underbukser på.
De to diskuterer.

Jyden: 175.000 kr og tre års garanti. Det fås ikke billigere. Selv hvis du kun får 50.000 kr. for den om tre år. Og så er der plads til syv!

Motorjournalisten: Ja, det kan godt være der er plads til syv. Men er der plads til mit ego?

– Hvordan kan du tale om ego, når du kører i en 15 år gammel Honda Civic. Den imponerer da ingen.

– Næh, men jeg elsker den. Og kærlighed kan man kæmpe for. Jeg kan ikke elske en Dacia.

– Du behøver vel ikke elske den. Tænk bare på fakta. Vil du hellere have en tre-fire år gammel bil, der koster en formue i reparationer?

– Det er gode argumenter, men det er svært at diskutere med følelser. Jeg bliver gladere af at køre en Ford S-Max, hvis jeg skal bruge plads til syv.

– Ja, du bliver gladere af at køre i den. Men bliver du gladere af at eje den?

– Det tror jeg da, men du har ret 175.000 kr. er jo vanvittigt billigt, men man kan for eksempel ikke få elspejle til den eller elruder bagi!

– 175.000 kr. Fin dieselmotor. Langt på literen. Plads til syv. Tagrails til kajakken. Tre års garanti. 175.000 kr. 175.000 kr! Jeg kan ikke høre dit argument.

– Ja, jeg har forstået det, men bagsæderne, kan heller ikke bare lige klappes væk, når jeg ikke har brug for dem.

– Rigtigt nok, men der er god plads alligevel og selv en voksen mand sidder fint på tredje sæderække med plads til både ben og hoved – det kan du ikke i en Renault Grand Scenic. Og hiver du sæderne ud er bagagerummet enormt.

– Jo, jo, men hvad sker der for lygtejustering med kabeltræk?

– Det er pålideligt og du bruger det to gange om året, men du får gasløfter på motorhjelmen, når der skal sprinkler på. Og den kører jo fint.

– Rigtigt nok, der er ikke noget at udsætte på dagligdagskørsel. Motoren er stærk og gearskiftet i orden. Men plasten er billig at se og røre ved, og inddækningen dækker ikke engang hele bagklappen.

– 175.000 kr. Fin dieselmotor. Langt på literen. Plads til syv. Tagrails til kajakken. Tre års garanti. 175.000 kr. 175.000 kr! Det kan du da ikke argumentere mod.

Og her bryder kæresten til dem begge ind:

– Hvis vi køber den her, kan du have råd til at beholde Honda’en.
Hmm, måske skulle man alligevel have sig en Lodgy. Jeg tror ikke engang at en gang rosiner og kakaomælk på bagsæderne ville gøre ondt. Eller en skramme i døren.

Q&A på Dacia Lodgy
Hvordan er kabinen?
Dacia Lodgy fås både som fem personers og syvpersoners. Sæderne kan fjernes, men ikke klappes ned i bunden. Bagerste række i syvpersoners kan vippes op, så der alligevel er god plads.
Materialerne føles billige, hvad de naturligvis også er. Ergonomien er okay.

Hvordan er komforten?
Bedre end forventet. I dieselversionen er der ikke megen støj i forhold til bilstørrelsen. Den høje kasseformede karosse gør bilen vindfølsom.

Hvilke motorer findes der i Dacia Lodgy?
En 1,6 benzin, der er for svag til de flest og en udmærket diesel på 1,5 liter – den klarer opgaven glimrende.
Hvilke udstyrsniveauer er der?
Base og Ambiance – Ambiance er det rigtige valg.

Er prisen rimelig?
Dacia Lodgy giver ekstremt meget værdi for pengene

Hvad koster den at køre i?
Indkøb fra 129.900 kr med 5 sæder. I testede version ca. 175.000 kr.
Afskrivningen bliver ret høj, men beholder du bilen i tre år eller mere, så kan ingen anden 7-personers bil gøre det billigere. Det kommer til at tage en del år, før Dacia bliver accepteret af brugtmarkedet.

Hvordan er Dacia Lodgy at køre i?
Med dieselmotoren er den behagelig og nem at cruise i. Motor og gear kører fuldstændig problemløst.

Hvad med sikkerheden?
Her er Dacia Lodgy ikke klassens duks med kun tre stjerner. Men sammenlign med ældre biler til samme pris, så er forskellen ikke så stor.

Hvilke konkurrenter har Dacia Lodgy?
Til prisen: Ingen
Ellers VW Touran, Opel Zafira, Ford Galaxy, Ford S-Max, Mazda 5, Toyota Verso, Renault Grand Scenic.
Hvad er godt?
Komfortabel og letkørt. Ekstremt meget bil for pengene
Hvad er skidt?
Der er sparet på finish og en del udstyr findes ikke for eksempel el-sidespejle og fartpilot (kommer muligvis)

Konklusion
Dacia Lodgy overrasker positivt. Med dieselmotoren er den letkørt, og prisen er afsindigt lav. Med 3 års garanti kan det ikke gøres billigere at køre ny 7-personers selvom gensalgsværdien bliver ret lav. Teknikken er tillidsvækkende.

Antal stjerner: 4 ud af 6

Motor 1.6 MPI dCi 90
Brændstof Benzin Diesel
Max ydelse kW CEE (hk) 60,5 (82) 66 (90)
CO2 (blandet kørsel g/km) 165 109
Bykørsel (km/l) 10,6 20,4
Landevejskørsel (km/l) 17,5 26,3
Kombineret kørsel (km/l) 14,1 23,8
Brændstoftank (l) 50 50
Gearkassetype Manuel – 5 gear Manuel – 5 gear
Antal fremadgående gear 5 5
Tophastighed (km/t) 160 169
Acceleration 0-100 km/t (sek.) 14,5 12,4
Akselafstand 2810 2810
Udvendig totallængde 4498 4498
Højde, ubelastet uden/med tagbølje 1682 / 1683 1679 / 1680
Tags: , ,

Ingen kommentarer


Skriv kommentar